Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kringlan
NY MEDLEM

Skatteregler och bokföring gällande recensionsexemplar

Hej! Jag driver en enskild firma via vilken jag ibland testar och recenserar olika produkter via olika kanaler. Testerna är aldrig köpta utan företag skickar ut en produkt som ska testas. Jag gör en recension av produkten och ger den ett bra eller dåligt betyg och skickar sedan tillbaka produkten till företaget.

 

Många gånger är det dock valfritt huruvida produkten ska gå åter till företaget som skickade ut den eller inte. Jag kan alltså välja att behålla produkten utan någon ytterligare krav på motprestation. Något som många gånger skulle vara värdefullt då det t.ex. kan vara bra att spara ett års testade hörlurar, för att året därpå kunna jämföra dem sida-vid-sida med nästa års modell.

 

Här blir jag inte riktigt klok på vad som gäller. Har läst Skatteverkets regler angående influenser och sponsring etc. otaliga gånger, men det känns inte riktigt som denna typ av varuprover (eller vad man ska kalla det) passar in där.

 

Det känns ju spontant inte som att de stora mediehusen inom teknik (IDG etc.) betalar inkomstskatt på testade produkter bara för att kunna behålla dem och jämföra med nästa års upplaga. Eller de kanske de gör? Vad vet jag 😄

 

Som sagt, är det någon som har koll på vad som gäller här? 🙂

2 SVAR 2
Joachim E
MODERATOR

Hej

Detta är en svårt fråga som kan bedömmas på olika sätt från fall till fall. Jag skulle vilja hänvisa dig direkt till skatteverket dvs inte läsa på hemsidan utan faktiskt ringa och prata med någon om detta. 

/Joachim

Jag tänkte nästan att jag kanske behöver göra det 🙂 Tack för svaret!