Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Visma-forum
NY MEDLEM

Skattetillägg lite akut fråga #moms

Hej! jag har hamnat i en konstig situation, hade köpt taxi bil (ny), hade dragit av momsen direkt hela summan. vi säger att jag köpte bilen för 600 000ink moms och 120 000kr är moms som jag fick tillbaka från SKV. Nu efter ca 3 år sålde jag bilen för 335 000kr därav 125 000är rest skulden från finansiering som köparen tog över så jag fick 210 000kr utbetalt till min konto. har hunnit göra 2 avskrivningar med ca 30% värdeminskning per år. (på 5 år borde bilen skrivas av helt) jag tog ut bilen till mig själv innan jag sålde den, jag hade avrustat bilen och hade registrerat om till personbil alltså det står inte yrkesmässig trafik länge hos Transportstyrelsen, jag sålde den som privat efter att jag hade tagit bilen till mig själv, det kommer redovisas på slutet av året som uttag, eftersom jag har enskild firma så behöver jag inte göra ägarbyte på bilen, och jag fick betalt till min bankkonto, vilket jag har rätt att använda både till min näringsverksamhet och privata uttag och insättningar. SKV skickade föreläggande om att jag ska redovisa försäljningen, de fick uppgift från Transportstyrelsen om att bilen har bytt ägare, jag visade kvitto på försäljningen den som köpte var en export företag som direkt tog bilen ur landet, på kvittot vi skrev ingen moms. men SKV har gått genom händelsen och har räknat ut 67 000kr högre i utgående moms, och påstår att jag inte redovisat moms på försäljningen därmed lämnat oriktiga uppgifter och +20% i skattetillägg.

Vad har ni för tips? vart hade jag tänkt fel, varför måste jag betala moms när jag tagit bilen ur firman? får SKV räkna moms även om det inte står på köpeavtalet eller på kvittot. för köparen kommer jo inte yrka moms för bilen. har 2 veckor på mig att inkomma med synpunkt. Tacksam för alla tips och svar.

 

Citat från övervägande

Skatteverket bedömer att försäljningen av MERCEDES-BENZ med registrering
nummer xxxxxx inte omfattas av undantagen från betalningsskyldighet av moms.
Moms ska därför tas ut med 25 procent av beskattningsunderlaget och anses
ingå i ersättningen. Beskattningsunderlaget beräknas till 80 procent av
ersättningen, det vill säga 268 000. Du ska därför beskattas med 67 000 kr
(268 000 x 25 %) utgående moms för ersättning enligt kvitto om 335 000 kr.

1 SVAR 1
Göran A
UTFORSKARE

Du gjorde ju ett uttag när du förde över bilen från firman till dig själv så som jag ser det är SKV påpekande rätt om du inte redovisade moms på uttaget eftersom bilen vid inköpet var en momsbil dvs du drog av momsen.Har alltså ingen betydelse om du sålde den i firman eller privat. Såld medan den var "registrad" på firman som taxibil - vanlig försäljning, uttag och sedan såld privat - uttagsbeskattning till marknadsvärde