Hej,
Jag har en fråga angående bokföring av skuld hos Kronofogden, ränta, advokatkostnader mm som AB fick efter förlorade domstol. Twist var mellan bolaget och aktieägare.
Vi fick skuldöversikt från Kronofogden:
Ursprunglig beräkningsgrund 40000kr
Ränta 2000kr
Advokatkostnad (mot part) 13000kr
Ränta advokatskost 1000kr
Grundavgift 600kr
AB betalar från bank -2000kr
Dras från skatteverkets konto -1000kr
Dessa belopp som betalades minskade skuld för advokatkostnader och ränta för advokatkostnader.
Skuld som ligger bokförd i bokföringen på 2890: -39000kr. 1000 dragits från 2890 för saknade kvitto vid inköp med företagskreditkort och därför belopp på 2890 stämmer inte med ursprunglig beräkningsgrund som står hos Kronofogden.
Snälla, kan ni hjälpa mig med den här? Känner mig helt vilsen och vet inte hur jag ska bokföra. Ska jag skapa nya konto? Vilka? Kan ni komma med bokföringsförslag, exempel?Ja, twist var mellan bolaget och en av delägare som är inte länge delägare.
Skadestånd är för aktieägarens lån till företaget.
Det är liten bolag, som har inte revisor.
Kan återkomma med fler detaljer om det bara hjälper att svara på frågan.Ska man samla alla dessa skulder på ett konto? Eller delar t.ex. advokatkostnad (motpart) och ränta för advokatkostnader, kapitalskuld och ränta för kapitalskuld?
Det är kanske inte så komplicerad bara jag vet inte vart ska jag börja. Läste att man skapar en separat konto för skulder till Kronofogden, men förstår inte riktigt hur den modellen skulle tillämpas i praktiken.
Flyttar man skulden från 2890 till något annat efter domstolen?
Tacksam för all info ni kan ge för att kunna börja.Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.