Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Skulder till närstående personer, kortfristig de

Innan jag fick ett företagskort har jag använt mitt privata kort för att betala tex parkering etc. Detta la jag på konto 2893 skulder till närstående. Dessa pengar kommer jafg inte att begära tillbaks från mig själv men skulden vill jag inte ha kvar. Kan jag byta konto på dessa ? 
26 SVAR 26
Fd medlem
Inte tillämpbar

Följ bara mina tidigare konteringsanvisningar och sök sedan reda på en mall för "Ovillkorade aktieägartillskott" på webben, eller återkom här.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Soufia!

Jag ska inte störa Mikaels eller Lars svar, men angående "korrigera verifikation" så kan du i detta fallet bara skapa en ny manuell verifikation där du flyttar saldot från det kontot du vill ta ifrån och lägga det på det du väljer av ovanståednde istället 🙂
Blandar mig inte i kontodiskussionen, men tänkte du skulle få lite programhjälp i eEkonomi också (för att göra det ännu snurrigare för dig) 😉

Ni verkar lösa det här galant - kul att se diskussioner!

Ha det gott!

/Sofia 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Sofia, precis det är det jag ville göra så det ligger korrekt då jag som du läst inte kommer att "begära" tillbaks dessa pengar av mig själv lixsom :). 
Tack 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag måste påpeka att Mikaels förslag till bokföring är oerhört krånglig och helt onödigt. Tänk på att även konto 2093 är ett skuldkonto. För den som läser din årsredovisning är det helt likgiltigt om företaget har en skuld på konto 2093 eller på något annat konto för långfristiga skulder.
Låt dig inte luras av namnet Aktieägartillskott. Det låter neutralt men att sätta in pengar på det kontot är ett sätt förstärka företagets likviditet på exakt samma sätt som ett långfristigt lån.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag får ha det så nu och göra bättre from nu. Anledningen var att jag inte hade ett företagskort som jag nu har och därav dessa "skulder" ni som kan detta så bra hur gör vi när tex en anställd kööper kaffe till kontoret och bealar med sina pengar? LÄgger jag in det som en skuld som jag sen betalar ut ? Alltså använder konto 2893 ? Och sen personalkostnader kontot ? Är det så man gör ?
Fd medlem
Inte tillämpbar

När någon av dina anställda lägger ut pengar bör du inte använda 2893 eftersom dina anställda inte räknas som närstående till bolaget - vilket du gör.

Men 2890 går t ex bra.

Så 2890 kredit när personalen lägger ut och debet 2890 när du betalar tillbaka till dem



Mikael