Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Marcar
MEDLEM

Spotify, Youtube, Apple Music mm

Hej, 

Hur bokför jag intäkter från t ex spotify som sätts in på företagskontot via AWAL?

Jag får nån form av avräkningsnota, men är osäker på hur det bör bokföras. Är det en intäkt eller är det royalties? Hur gör jag med moms osv? 

 

Tack på förhand

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Hur du gör med momsen beror helt på ditt underlag, så där får du kolla om företaget är momsregistrerade i Sverige och tar svensk moms eller om det kanske blir inköp inom EU/utanför EU mellan två företag. Det är också svårt att säga om det är en royalties eller inte. Skulle säga att det beror på varför du får pengarna från dem. Om det nu gäller musik som du äger som spelas på dessa plattformar så låter det mer som royalties, dvs inom 39XX kontogruppen. Royalties kan också vara ett litet komplicerat område där det ibland kan räknas som inkomst av tjänst, men där kan säkert Skatteverket vara till hjälp för dig för att få reda på mer kring det. I ditt fall låter det dock mer som en inkomst i näringsverksamhet. Kunde hitta lite information kring moms och royalties här som kanske kan vara till din hjälp. 

 

Så kolla på underlaget du får och se hur momsen är hanterad och om det kanske står någon information kring om vart de är momsregistrerade så kommer du kunna avgöra hur eventuell moms skall bokföras.  

 

Ha det fint!

/ Josefine