Hej! Jag har en enskild firma och håller på med mitt årsbokslut. I checklistan ser jag frågan:
"Har du stämt av bokföringskontot för moms?"
När jag går in på Kontoanlysen ser det ut såhär:
Och i momsredovisningen såhär:
Jag får det till att jag ska få tillbaka 803 kr från skatteverket, men vart kommer "Utgående saldo 1661 kr" ifrån? Betyder det att det inte stämmer i Kontoanalysen och att jag behöver göra något för att rätta till det?
Hej
Jag skulle behöva se antingen huvudboken eller balansräkningen från ditt systemet för att kunna svara på vart saldot på 1 661 kr kommer ifrån.
En kvalificerad gissning innan jag sett huvudbok eller balansräkning är att det är moms från tidigare år som ligger kvar som en ingående balans.
Fick du tillbaka moms för året innan också och har den utbetaningen bokförts?
Det är helt korrekt att du kommer få tillbaka 803 kr i moms för 2024.
/Joachim
Hej!
Jag tror att du har helt rätt – där ligger 1661 kr "vid periodens början". Jag fick tillbaka pengar för momsen, men jag missade att bokföra det (det sattes in på mitt privata konto och inte företagskontot). Gissar att jag behöver bokföra det i efterhand.
Funderar även på summan på konto 1930, är även det något jag kan ha missat att bokföra?
/Maria
Hej
1930 kontot kan jag inte svara på om det stämmer eller ej. För att kunna svara på det måste man stämma av banken mot det som är bokfört och det kan vi inte göra i forumet.
Gällande det ingående beloppet in i 2024 så var det 858 kr på 2650 och då du fick dessa insatta på ett privat konto kompletterar du 2024 års bokföring med denna kontering
2013 eget uttag debet 858
2650 Redovisningskonto för moms kredit 858.
Sedan kommer du behöva göra en likadan kontering av momsen du får tillbaka för 2024 i räkenskapsåret 2025 på det datum du får dem insatta.
/Joachim
Hej!
Ja okej, förstår.
Men toppen! Jag har ju låst april månad 2024. Googlade och läste att jag antingen kan låsa upp eller bokföra det i efterhand men notera vad det tillhör. Vilket datum hade du rekommenderat att bokföra det på? Jag har ännu december 2024 upplåst, ska jag lägga det så tidigt som möjligt, alltså 1/12?
Stort tack för din hjälp!
/Maria
Hej
Lägg in justeringen i december påverkar inte något mer än att du reglerar eget kapital och konto 2650 så det gör inget att detta läggs in i en senare period.
/Joachim
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.