Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Stämma av bokföringskontot på moms???

Hej! Kan någon förklara detta för mig så att det går enkelt att förstå:

"Har du stämt av bokföringskontot för moms (2650) mot den moms som avser året men som inte har betalats under året?


Varje gång du bokför en momsredovisning bokas summan som du ska betala (eller återfå) på redovisningskontot för moms. När momsen betalas ska den summan bokas bort från kontot.

Saldot på konto 2650 per 2016-12-31 ska motsvara den momsskuld (eller fordran) som avser momsredovisningar under 2016 men som inte har betalats under 2016. Öppna Transaktionsanalysen och jämför saldot på konto 2650 med momsredovisningar för 2016 som inte är betalats under 2016. Om det finns en differens kan det bero på att du har bokat något annat än moms på kontot eller kanske glömt att boka bort momsen när den betalats.


Rätta genom att skapa en ny manuell verifikation"

Jag förstår inte vad detta betyder.
Och jag förstår inte vad jag ska göra rent konkret, praktiskt.

Och snälla, kan någon berätta hur viktigt det är att detta görs och vad det blir för konsekvenser om det INTE görs!

(Och om detta är väldigt viktigt och kan medföra kraftiga konsekvenser - varför finns det inte en funktion i programmet som stämmer av detta och påminner om detta)

Tack!
1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Detta betyder egentligen, kort och gott, att varje gång du går in under Bokföring Momsredovisning Ny momsredovisning och sedan bokför den så bokas beloppet som ska betalas / fås tillbaka upp på 2650.
Efter detta behöver man även visa att man har betalat / fått tillbaka samma belopp. 

Jag vill verkligen slå ett slag för vår nya film som går igenom allt, från början till slut 🙂
Där visas även hur betalningen hanteras.

Om du har ett AB vill jag även slå ett slag för vår funktion "Skattekonto". Se filmen som visar början till slut här .

Jag hoppas detta ger dig lite mer kött på benen, och att allt ska klarna.

Ha det gott!

/Sofia