Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Starta eget bidrag - hur bokföra? -eEkonomi

Hej! 
Jag fick starta eget bidrag från AMS mellan feb 2017-aug 2017. 
Eftersom jag under den tiden bara hade ett personkonto och ej företagskonto så gick pengarna in på mitt privata konto.

Jag bokade då detta så här varje månad under perioden som jag fick bidraget:Konto 2013 - 12 452,00 kr (debet) Konto 3985 - 12 452,00 (kredit)

Min fråga är, har jag bokat rätt? 

På samma ämne. Under samma period hade jag en del kostnader relaterade till företaget i uppstarten som t ex kontorsskrivare.

Detta bokade jag så här:

2017 - 990 kr (kredit)
5410 - 792 kr (debet)
2641 - 198 kr (debet)

Stämmer detta?
Undrar även hur jag ska göra nu när jag fått mina första inbetalningar från kunder. Dessa har kommit in på mitt nystartade företagskonto så jag antar jag bokar dem mot 1930, företagskontot. 

Men behöver jag justera alla de kostnader och starta eget bidrag som jag tidigare i år har bokat mot mitt personkonto?
Är superförvirrad så tacksam för lite vägledning!
Stort tack på förhand!
7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vem beviljade starta eget bidraget?
Titta på beslutet om det är ett bidrag som ska redovisas som intäkt i näringsverksamhet
Som du kommer att få kontrolluppgift på
Eller om det inte ska beskattas

Mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Försäkringskassan har betalat ut bidraget. Beloppet som jag bokat enligt ovan är efter skatt. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Förlåt jag missade att du skrev AMS som utbetalare. 😞
Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ingen fara! Det är AMS som tar själva beslutet och Försäkringskassan som betalar ut 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har läst lite på arbetsförmedlingens hemsida.
Om beloppet du fått från försäkringskassan har reducerats med avdragen skatt ska det belopp inte bokföras som intäkt i din verksamhet då det redan är beskattat, det är det vanliga har jag kunnat läsa mig till.
Om det däremot står i ditt beslut och/eller framgår av utbetalnings avierna att det inte är beskattat så kan det vara så som du gjort.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar Mikae och att du tog dig tid att kolla upp.

Ska leta upp avierna och se om det blir tydligare för mig.
Stort tack!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Bra

Lycka till

Micke