Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kalle i viken
MEDLEM

Starta om företaget, hur sent är det ok?

Hej,

Jag inser att det blivit ett par fel på datum i verifikationer och mina (okopplade) bankhändelser för 2024 som jag inte kan korrigera. Och det ser givetvis inte bra ut.

Med andra ord så skulle en omstart av företaget hjälpa, det är inte fler händelser än så,, men är det ok att göra det så här sent när året är förbi?

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Om det enbart är ett par händelser det är fel på så rekommenderar jag inte en omstart. Det går att korrigera dessa men eventuellt inte via systemets automatiska funktioner. Det går dock att korrigera det via manuella omföringar vilket är enklare än att bokföra om allt.

Återkommer med vad som har blivit fel och hur det skall bokföras så kan jag visa hur du rättar till detta.

/Joachim

Tack för svar.

Men i övrigt, är det juridiskt ok att göra en omstart om jag ändå skulle välja det alternativet?

Jag ser inte mängden arbete som ett hinder då det är få händelser under året.

Hej

Absolut så länge du bara bokför om allt i tid så är det helt ok. Det är i princip samma sak som att korrigera i bokföringen bara det att du väljer att göra om allt på nytt.

Tänk på att alla inställningar plus skapade fakturor måste göras om om du väljer en omstart. Så spara ner eventuella kundfakturor och även uppladdade underlag. 

/Joachim