Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Stipendium ideell förening

Hej!
Vi är en mindre ideell förening som har fått ett stort stipendium relativt vår storlek. Vi vill därför bokföra det som en tillgång så att det inte hamnar i resultaträkningen som vinst. Tanken är att stipendiet ska användas till vår verksamhet under en längre tid (ca 10 år framåt ungefär). Hur ska jag bokföra detta? Är det lämpligt att göra ett nytt tillgångskonto under eget kapital?
Mvh, förvirrad kassör
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

När ni får beloppet utbetalt blir det ju en tillgång i er redovisning - pengar på banken.
Motkontot kan ju vara att ni ser det som ett förskott som ska täcka framtida kostnader och i så fall bokför ni inbetalningen i kredit som en skuld - förutbetald intäkt.

Sedan kan ni under efterföljande år intäktsföra en del av den förutbetalda intäkten och på så sätt jämna ut resultatet över åren.
'
Debet 2890
Kredit 39XX Erhållna bidrag/stipendier

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tusen tack! 

Om vi vill ha den sen som en egen typ stipendiepott, att man vid speciella projekt eller aktiviteter kan använda pengarna. Hur skulle du göra då?

Agnes
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om era stadgar ger styrelsen frihet kan ni disponera stipendiet helt efter de kostnader- projekt eller vad ni väljer att kalla det- som uppstår på vägen.
Bokföringsmässigt är utgångsläget hela tiden detsamma - bokför stipendiet som ett förskott från början och överför  - i den takt resultatet "behöver" - intäkter från stipendiet.

Gör en grovplanering utifrån vad ni vet idag och följ upp efterhand.

Det skulle jag föreslå er styrelse.

Mikael