Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mathilda D
MEDLEM

Ta tillbaka utbetalad lön: bokföring!

Hej!

Jag betalde felaktigt ut lön till mig själv för Januari, eftersom jag bestämt att inte betala ut lön till mig själv under detta aret.
Jag skulle nu vilja fa denna löneutbetalning ogjort och undrar hur jag gar tillväga. 

 

1. Kan jag sätta tillbaka summan igen pa företagskontot?
2. Hur gör jag med bokföringen? I bokföringen sa är summan som jag betalde ut ännu inte kopplad till ett konto. Och markerad som omatchad. 

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

1. Absolut. Du återbetalar samma summa som du betalat ut till företagets bankkonto

2. Sedan bokför du återbetalningen mot samma konton som lönen bokfördes på när den betalades ut men där du vänder på debet och kredit.

På så sätt komma allt totalt sett bli plus minus noll.

/Joachim

Mathilda D
MEDLEM

Tack så mycket för svar!

 

Då jag inte ännu har bokfört utbetalningen på något konto. finns det ett smidigare sätt att lösa det på? Nolla utan att behöva ange konto?

Hej

Båda händelserna (utbetalningen och återbetalningen) måste fortfarande bokföras eftersom de faktiskt skett på banken men då du ännu inte kopplat det mot någon lönekörning/lönekonton så kan du göra det något enklare. Bokför både utbetalningen och återbetalningen mot konto 2999 så är det enbart en konto du behöver använda i båda trnsaktionerna.

/Joachim