- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Telefoni och bredband - verifikation
Hej,
Jag har inga kvitton, fakturor eller kontoutdrag för telefoni och bredband för 2022 och tidigare, jag har pratat med Tele2 som inte kan få fram fakturor eller bevis på betalning som är över 1 år gamla. Jag har bytt bank. Jag har varit medlem i Tele2 i flertalet år, så det borde inte vara svårt att bevisa. Hur ska jag göra med verifikation? Räcker det att skriva en (lågt) uppskattad klumpsumma där 50% går på företaget?
Här står det också att jag inte kan dra av momsen, men vad är en särskild situation?
"Om du själv skapar bokföringsordern har du generellt sett inte rätt att dra av momsen. Enligt Regeringen 2007/08:25 kan i avdrag göras i särskilda situationer trots att underlaget inte uppfyller krav på fakturainnehåll enligt lag. ”Detta bör gälla under förutsättning att avdragsrätten kan styrkas med stöd av uppgifter i annan tillgänglig dokumentation, t.ex. ett avtal mellan parterna, eller om den uteblivna eller felaktiga uppgiften inte har någon avgörande betydelse för skattekontrollen.”"
Gäller EF. Tack!
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej
Gällande hur mycket du kan dra av på företaget så skulle jag rekommendera att du hör efter det med skatteverket för att få ett klart besked.
I texten gällande de särskilda kraven så beror det på vad det står i avtalet mellan dig och tele2. Står det något om moms i det underlaget? personligen kan jag tycka att senare fakturor visar att det är moms på de fakturorna men skulle säga att du ställer den frågan till skatteverket också om du ändå skall kontrollera hur mycket avdrag du får lov att dra av.
Önskar dig fortsatt fin dag
Joachim
