Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

SPF Värmdö
MEDLEM

Tilldelade medel från annan förening

Jag är kassör i en ideell förening och använder Visma eEkonomi. Nästa år kommer, från vår systerförening, att få disponera ett belopp av 50 000 kr fritt (inga verkliga pengar utan vi fakturerar systern 1 g/kvartal upp till 50 000 kr). 

Exempel: Vi engagerar en artist som kostar 6 000 kr. Artisten fakturerar oss vi bokför den som en underhållskostnad och betalar artistens faktura.

Men jag vill samtidigt "bpka" dessa 6 000 kr mot de 50 000 kr. Dvs en tilläggskontering på fakturaverifikationen eller??

Omvänt när jag fakturerar dessa 6 000 kr till systern. Blir det en intäkt och en motavräkning mot de 50 000 kr. 

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Förstår inte helt hela upplägger så skulle behöva få lite mer information för att kunna besvara detta.

1. Ni skriver att de får disponera 50 000 fritt (Inga verkliga pengar). Antar att ni mernar att de har 50 000 innestående som de kan utnyttja vid behov? 

2. Om det ovan stämmer så bör ni hantera det på följande sätt.
När ni betalar kostnaden så bokför ni det som en kosntad i er bokföring på ett kostnadskonto som passar för utgiften. 
Sedan faktuerar ni syster bolaget för de kostnader ni haft under perioden och bokför inbetalningen ni får som en intäkt på ett 3-konto. 

Om då inköpsbeloppet och det faktuerade beloppet är det samma så kommer det inte påverka huvudförningens resultat. Visar med ett exempel.

Inköp

1930 Kredit 6 000 kr
4000 Debet 6 000 Kr

Försäljning/fakturering till systerföreningen

1930 Debet 6 000 Kr
3XXX Kredit 6 000 Kr

På så sätt redovisas både inköpet och försäljningen rätt men det blir ett nollsumespel.

/Joachim