Sent 2018 erhöll jag ett näringsbidrag från statens kulturråd. Detta bidrag som jag ansökte om gällde 2019 men utbetalningen skedde sent 2018. Den dök upp på min deklaration som väntat för inkomståret 2018 och jag ringde skatteverket och frågade om det var möjligt att "flytta över" bidraget till år 2019 då det var ansökt och avsett för det året och de såg inga problem med det.
Min fråga är nu hur jag enklast bokför förflyttningen av näringsbidraget som kom in under 2018 och hur jag sedan tar upp det i bokförningen för 2019.
Hej!
Tidigare i år erhöll jag ett näringsbidrag till mitt företag. Nu när året närmar sig sitt slut har jag kvar pengar från detta näringsbidrag som jag ej använt än (låt oss säga att det rör sig om 10.000kr) . Planen är att under nästkommande år göra inköp av material och tjänster för resterande pengar och vill då skjuta upp de 10.000kr som finns kvar.
Hur bokför jag nu de pengarna jag har kvar och tar upp dom i nästa års bokföring, antar att det bör bli en kortfristig skuld av något slag!?
Tacksam för svar!
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.