Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

ojeberget
MEDLEM

Uppskjutning av näringsbidrag

Sent 2018 erhöll jag ett näringsbidrag från statens kulturråd. Detta bidrag som jag ansökte om gällde 2019 men utbetalningen skedde sent 2018. Den dök upp på min deklaration som väntat för inkomståret 2018 och jag ringde skatteverket och frågade om det var möjligt att "flytta över" bidraget till år 2019 då det var ansökt och avsett för det året och de såg inga problem med det. 

Min fråga är nu hur jag enklast bokför förflyttningen av näringsbidraget som kom in under 2018 och hur jag sedan tar upp det i bokförningen för 2019.

5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du bokför utbetalnnngen 2018
Debet 1930
Kredit 2890

Sedan i 2019
Debet 2890
Kredit 3985,3988 eller annat intäktskonto som du tycker passar

Mikael
ojeberget
MEDLEM

Tack för svaret!
När jag sedan kommer till deklarationen ska jag då ta upp bidraget i ruta R14 "Bokförda intäkter som inte ska tas upp" och i stället deklarerar jag det för 2019 års räkning när det blir dags? Eller ska jag gå till väga på annat sätt?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om du bokför 2018 som jag beskrivit kommer beloppet upp bland verksamhetens skulder och du gör inget mer för det året, utan deklarerar det så

MIkael
ojeberget
MEDLEM

Tack så mycket!
ojeberget
MEDLEM

Hej! 

 

Tidigare i år erhöll jag ett näringsbidrag till mitt företag. Nu när året närmar sig sitt slut har jag kvar pengar från detta näringsbidrag som jag ej använt än (låt oss säga att det rör sig om 10.000kr) . Planen är att under nästkommande år göra inköp av material och tjänster för resterande pengar och vill då skjuta upp de 10.000kr som finns kvar.

 

Hur bokför jag nu de pengarna jag har kvar och tar upp dom i nästa års bokföring, antar att det bör bli en kortfristig skuld av något slag!?

 

Tacksam för svar!