Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Callle
MEDLEM

Utdelning eller lön

Hej!

Låt oss säga att jag tar ut lön på 554900kr år 2022 (brytpunkten). Sedan har jag X kronor kvar i överskott.

Jag kan inte ta ut utdelning eftersom jag startade AB i februari och inte haft aktierna i ett helt år ännu.

Vad gör jag med överskottet?

Om jag tar ut allt i lön så blir det ett påslag på 20% på allt som går över brytpunkten. De pengarna har då arbetsgivaravgifter på ca 32% + löneskatt på ca 26% + påslaget över spärren på 20% vilket blir över 75% skatt?!? Stämmer det?

Om jag istället bokför överskottet som Vinst, så blir det 20% i vinstskatt och pengarna ligger då kvar i bolaget. Kan jag då nästa år ta den skattade och klara vinsten och utdela den till en kostnad av 20%?

Alltså först 20% i vinstskatt i år och sedan 20% i "utdelningsskatt" nästa år (20+20%=40% istället för lön överspärrenavgifterna på 75%.

Har jag rätt i mina siffor? Är det någon som sitter på ett bra tips?

Obs jag vet inte var Jobbskatteavdrag kommer in i bilden och hur de påverkar siffrorna.

 

Tacksam för rådgivning!

God fortsättning!

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag rekommenderar dig att ta hjälp av en konsult som kan rådgiva dig kring detta, då det är lite svårt att ge dig råd utan att ha insyn i din verksamhet och dina siffror. 

 

Det jag kan säga är att skatten på lönen blir inte en kostnad för företaget utan bara för dig som ägare, medan arbetsgivaravgiften blir enbart en kostnad för företaget och inte något som påverkar dig som ägare. Så du måste separera dessa två, eftersom företaget och du som privat person inte är samma när det gäller aktiebolag. Du verkar lägga ihop skatt som påverkar företaget och skatt som påverkar dig som privatperson, men ni är två olika juridiska personer vilket gör att du inte kan lägga ihop det i din tankegång i mitt tycke. 

 

När det gäller utdelning så kan man bara ta utdelning på sitt fastställda resultat, dvs bara från de redan deklarerade och klara räkenskapsåren. Så en utdelning kan enbart göras som tidigast nästa år, och först efter ens bolagsstämma där man fastställer årsredovisningen för 2022. Man kan också besluta om utdelning efter detta, och man får då kalla in till en extra bolagsstämma vilket du kan läsa om här. Utdelning som tas ut i 2023 kommer deklareras i din privata deklaration i 2024 och utdelningen baseras på lönen och gränsbeloppen för 2023. Som svar på din fråga så kan du spara din vinst som fritt eget kapital ja, som du sedan kan ta beslut om att dela ut som vinstutdelning. Du hade inte kunnat ta någon utdelning i 2022, inte bara på grund av att du inte ägt dina aktier i ett år utan även för du inte har något fastställt resultat utan detta blir först i 2023 när din årsredovisning är klar och du hållit i bolagsstämma. Hur mycket utdelning man kan ta och hur det påverkar dig skattemässigt som privatperson kan du läsa om här

 

Det stämmer att du som privatperson kommer beskattas med statlig inkomstskatt på den delen som övergår skiktgränsen, men du kan inte räkna med arbetsgivaravgiften där eftersom detta bara påverkar företaget och inte privatpersonen och skatten på lönen bara påverkar privatpersonen och inte företaget. Sedan så hanterar självklart företaget själva inbetalningen till Skatteverket gällande skatten på lönen, men det blir inte kostnad för företaget. Det är därför svårt att säga skattepåverkan, då det blir en påverkan på företaget och en för privatpersonen. 

 

Det finns fördelar och nackdelar med att ta utdelning vs ta ut lön, och det är upp till dig vilket du tycker är bäst i din situation. Här finns det en rätt bra artikel som förklarar lite hur man kan tänka i sitt val. 

 

Hoppas detta ger dig lite vägledning framåt, ha det fint!

Josefine