- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Utdelning/k10. Vad kan jag räkna med för utdelningsutrymme?
Hej,
Jag ska ta utdelning för första gången. Jag har bara sparat upp allt i flera år och är lite osäker vilket utrymme jag kan räkna med.
För min K10 år 2023 hade jag cirka 1 036 000 i utrymme.
För min k10 år 2024 (om jag hade räknat på det nu hade jag haft runt 1 400 000).
Jag håller på och gör bokslut och för mitt räkenskapsår 2024-02-01-2025-01-31 är det jag tar väljer att göra en utdelning, som betalas i år (2025). Är det utdelningsutrymmet från 2023 jag ska använda nu när jag tar utdelning (som betalas ut i 2025)? Eller ska/kan jag räkna om det nya utdelningsutrymmet 2024, och därmed också ta mer utdelning för 2025?
Och fråga kring K10 jag ska skriva för 2024. Fyller jag i värden för utdelningen jag tar i blanketten för 2024, eller gör jag det för 2025 då det faktiskt kommer vara då pengarna betalas ut?
Detta är lite oklart för mig då hela saken verkar vara "laggande", men är säkert en enkel fråga för er 🙂
Mvh,
Fredrik
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej
Jag som svarar på bokföringsfrågorna för VIsmas räkning i forumet är inte helt insatt i vilka regler som gäller för detta så behöver hänvisa denna frågan vidare. jag rekommenderar att du tar upp detta med en konsult/revisor som är mer insatt i detta för att få det helt korrekt.
/Joachim