Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

kajo46
UTFORSKARE

Utdelningsutrymme

Jag har ett Aktiebolag som startades 2023  i Juni med förlängt verksamhetsår till 30/8 2024. Det finns utdelningsutrymme och jag har en fråga. Om vi beslutar på bolagsstämman att ta utdelning med xx kronor är jag då tvungen att ta utdelningen eller kan jag skjuta fram och spara den ändå ? Om jag inte tar utdelning nu men upptäcker att jag ändå vill göra det kan man då genom extra bolagsstämma besluta att ta utdelning ?

Finns det någon nackdel att inte ta utdelning utan spara den ? 

Finns det något bra ställe att läsa om detta ? Tacksam om någon kunnig kan reda ut begreppen åt mig !!

Mvh

Kajo46

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det finns inte något krav på att betala ut utdelningen direkt däremot så bör den beslutade utdelningen bokföras upp så den ligger som en skuld på konto 2898 outtagen vinstutdelning. Då kan man välja att skjuta upp den och plocka ut den senare. Genom att göra detta så krävs det inte heller någon extra bolagsstämma. 

En sådan bokföring hanteras på följande sätt.

Aktieutdelning

Sedan går det självklart att kalla till en extra bolagsstämma och ta beslut om eventuell utdelning senare också. 

Nackdelen med att spara en utdelning är att förutsätningarna för att ta ut den kan förändras. Om t ex kostnaderna i företaget skulle öka så utrymmet för att kunna ta ut pengarna inte längre finns kvar. Företagets likvida medel behöver med andra ord vara tillräckliga för att kunna täcka de löpande kostnader, skatter mm som skall betalas för att utdelningen skall kunna tas ut.

Det finns extremt mycket information att hitta om man söker på detta dock har jag inte hittat någon sida där allt finns samlat så har svårt att ge dig något bra tips där. 

Ett råd är att kontakta en redovisningskonsult/revisor och ta upp frågan där. De kan oftast ge bättre och mer detaljerade råd framförallt om de kan ta en titt på hur boköringen ser ut.

Önkar dig en fortsatt fin dag
/Joachim