Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Utländsk konto kopplat till utländsk faktura

Innan använde vi E-conomic, och där kunde man hur enkelt som helst koppla ett dansk företagskonto till fakturor till danska kunder. Detta var bra för både oss och en bra service för våra kunder. Vi skickade betalninger i större klumper, och sparade många bankkostnader - istället för att betala bankkostnader för varje betalning, betalde vi typ en hundring i månaden. Och våra danska kunder fick en fin service, för att de kunde överföra kostnadsfritt till ett inhemsk konto. Denna lilla detaljen borde ni lägga till i ert system(eFakturering) - om jag nu skulle få bestämma, såklart 😉

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hejsan! 

Tack så mycket för att du lyft ett förbättringsförslag gällande eEkonomi här på forumet 🙂

Om jag förstår dig rätt så kunde ni, i E-conomic, koppla ett speciellt bankkonto till en kund i registret? På det sättet skrevs det kontot ut på fakturan till kunden så att kunden i sin tur kunde betala till ett inhemskt konto? Återkoppla gärna 🙂 

Ha en fin dag!

/Lovisa
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Lovisa! Tack för ditt mejl. I E-conomic hade vi våra olika kunder kopplade till olika mallar, och ett tag hade vi flest kunder i Danmark, så det var enklare och billigare för både oss och våra kunder att vi själv förde över pengar från danska företagskontot typ en gång i månaden - runt 60:- SEK på båda sidor per månad. Annars kostar det både oss och kunden för varje transaktion. Alltså var danska bankkontot kopplat till fakturan på danska skriven till danska kunder, även skriven på danska. Dock med all info kring svensk företagsadress, svensk momsnummer, etc. Övriga kunder betalade till svenska kontot. Just nu hanterar vi det genom att skriva i mejlet med fakturan att de ska betala in på danska kontot, eller lägger en lapp med den infon i lådorna med varor. Men det är itne alltid kunderna kommer ihåg infon, och sen går fakturan till en kollega som bara ser bank-infon på fakturan, och betalar till svenska kontot. Med vänlig hälsning/Anders
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen! 

Tack så mycket för den utförliga beskrivningen - då är jag med på hur det fungerade för er när ni arbetade i E-conomic 🙂

Precis som du säger är lösningen idag att antingen skriva i mailet att de ska betala till det danska kontot, alternativt lägga till en textrad på fakturan. Jag förstår självklart att det inte är optimalt för er och att ni önskat en annan hantering.

Din tråd är relativt ny så vi kommer ha den under uppsikt för att se hur den utvecklas. Jag rekommenderar alla användare som har samma önskemål att gå in och rösta på tråden eller skriva en kommentar.

Vi återkommer självklart i tråden om en ändring gällande detta skulle bli aktuell 🙂

Ha en fin tisdag!

/Lovisa 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej.

Nyligen lade ni till Nordea Bank Danmark så att våra danska kunder inte ska överföra till svensk bankkonto(så båda sparar kostnader för varje betalning), men tyvärr ligger det nu ett IBAN-nummer på fakturan - men våra danska kunder ska ju inte göra en överföring till utlandet, de ska betala från ett dansk bankkonto till ett annat. Det borde ju gå att lägga till danska clearingnumret(registreringsnummer) och danska kontonumret på samma plats som IBAN-numret ligger idag, så att vi inte ska skriva in det som en rad någonstans på fakturan(jag fattar inte heller hur jag ska gå in och rätta till det manuellt) - er chatt skrev att vi fick lägga till uppgifterna manuellt, men det är ju inte en riktig lösning, snarare en form av brandsläckning av något som borde vara en enkel programmeringsfråga. Generellt tycker jag rekommenderade bytet från E-conomic till Visma har varit ett ganska stort steg tillbaka, för mycket krångel, och jag tänker att jag måste leta upp ett smidigare alternativ. Men ni kanske kan tänkas lägga till möjligheten att mata in utländska bankdetaljer så de stämmer mot varje kund?

Bästa hälsningar,

Anders Klingenberg