Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

joni71
MEDLEM

Uttag av förbrukningsinventarier

Hej,

Jag har ett AB och vill plocka ut en telefon privat som jag köpte in till företaget för ca. 2 år sen.

Telefonen bokfördes då som en förbrukningsinventarier på konto 5410.

 

Telefonen kostade 7490kr (inkl. moms)

Värdet idag enl. värderingstjänst på nätet 1500kr (inkl. moms)

 

Jag undrar hur jag bokför detta "uttaget".

 

Tack på förhand och en fortsatt fin sommar!

5 SVAR 5
Pamela J
MODERATOR

Hej @joni71 

 

Då det rör sig om ett förbrukningsinventarie och aktiebolag som bolagsform skulle jag säga att det bör hanteras som en försäljning till privatperson och kan bokföras på konto 3690 Övriga sidointäkter. Dock rekommenderar jag dig att dubbelkolla detta med Skatteverket samt även om du ska förmånsbeskattas eller inte. 

 

Om det ska hanteras som försäljning till privatperson och det värdet du uppger stämmer ser konteringen ut så här:

19XX Debet 1 500kr

3690 Kredit 1 200kr

2611 Kredit   300kr

 

Om det finns lån från aktieägare (konto 2893) som "täcker" köpet kan man byta ut 19XX mot 2893 och behöver då alltså inte betala in pengarna till företagskontot.  

 

Önskar dig en fin dag!

/Pamela

Hittade ett exempel på skatteverkets sida som beskriver det.

Men vad blir det "översatt" till konton?

 

Uttag av inventarier

Marknadsvärdet (det verkliga värdet inkl. moms) för bilen är 55 000 kronor och 2 500 kronor för datorn. Det bokförda och skattemässiga värdet på inventarierna är 60 000 kronor.

Såhär bokför Klara uttagen:

Datorn

  • Inventarier: kredit 2 000 kronor
  • Utgående moms: kredit 500 kronor (moms beräknas med 20 procent på marknadsvärdet eftersom det understiger inköpspriset)
  • Eget kapital: debet 2 500 kronor.

Detta avsåg tydligen Enskild Firma.

joni71
MEDLEM

Tack 🙂

Varsågod!

Och ja, exemplet som du hittat avser uttag av inventarier vid avslut av enskild firma. 

 

Vänligen

/Pamela