Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Toda35
UTFORSKARE

Uttag under året (skattefri milersättning, enskild firma)

Hej! jag har en fundering på hur detta skall konteras/bokföras.

Jag har sökt svar i ämnet men hittar ingen tråd som ger raka svar. Nu vill jag ta ut skattefri milersättning under året (månadsvis). Jag använder privat bil i tjänsten, och tankar med privat kort.

Jag har inte bokfört/lagt in något gällande bilen i firman då det är min privata, alltså typ bränslekvitton.
Jag för dock en körjournal så jag ser hur mycket jag kör inom tjänsten.

Är följande exempel rätt? 
Antal körda mil x 18:50 = summan.
Bankhändelsen: Eget uttag - Egen kontering
kredit konto 1930 (summan)
debit konto 5618 eller 5841 ??

 

4 SVAR 4
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Mitt förslag

 

Antal körda mil x 18:50 = summan. 
Bankhändelsen: Övrigt uttag - Egen kontering
kredit konto 1930 (summan) 
debit 5841

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

 

Tack för svar! och gällande debit konto verkar det inte spela någon större roll vilket man väljer utav 5618 eller 5841?

Och om jag förstår det hela rätt, uttag av den skattefria milersättningen under året påverkar bara att det blir mindre summa att ta ut/redovisa vid deklarationen? 

Toda35
UTFORSKARE

En annan fundering kring detta, eftersom allt bränsle jag kört upp/tankat är från privata pengar, har ju inget således bokförts, behöver det bokföras som någon variant av en "egen insättning" för att man sedan kan ta ut detta som skattefri milersättning? för som jag förstår det hela nu är att man blir ersatt av pengar man lagt ut, men dessa pengar man lagt ut är inget som redovisats som in..? Utan då blir ju pengarna som betalas ut som skattefri milersättning, egentligen företagets pengar som hittills tjänats in.

Hej

 

Ersättning för resa med egen bil ersätts och bokförs med schablonersättning 18,50 per mil enligt ovan  Någon bokföring av verkliga bensinkostnader behöver inte göras.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK