Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

safaparseus
MEDLEM

Valuta konto eller vad?

Hej,
Jag handlar olika programmoduler genom en sajt. Det funkar så att jag fyller på mitt "företagskonto" hos sajten med jämna belopp. Det vill säga om modulen kostar 12 $ så måste jag sätta in 20 $ osv. Detta innebär att jag t.ex. har 8 $ tillgodo på "företagskontot" hos sajten tills jag gör nästa köp. Eftersom jag betalar med kort så dras pengarna i kronor efter två-tre bankdagar. Så mitt problem rent konkret är följande:

Jag gör ett köp motsvarande 12 $ och betalar med kort 20 $. I kontot hos sajten sparas 8 $.
Banken drar tre dagar senare 200(för enkelhetens skull) kronor från bankkontot.
Veckan efter gör jag nytt köp motsvarande 15 $. Men då ska jag bara betala 7 $ eftersom jag har 8 $ tillgodo på "företagskontot" hos sajten. Detta innebär att jag får fylla på med 10 $.(det måste ju vara jämna belopp) och får 3 $ dollar på kontot hos de. Denna gången dras 110 kronor från bankkontot efter tre dagar.

Hur ska jag bokföra detta?
4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,
jag är controller på ett transportföretag och vi gör in- och utbetalningar i SEK och Euro. Varje valuta har ett eget bankkonto och ett eget konto i Visma. Vi köper nästan dagligen euro och för då över pengar från SEK-kontot (1930) till Euro-kontot (1940). Visma kan  dock bara hantera SEK, så där ser det ut som att konto 1940 är i SEK. Det är bara när vi loggar in på banken som man ser att det är euro på kontot.
Varje måndag vid lunchtid spikar vi en eurokurs som gäller för bokföringen den resterande veckan. Kursen tar vi härifrån : https://www.riksbank.se/sv/statistik/sok-rantor--valutakurser/ .
Ytterligare ett konto som blandas in i transaktionerna mellan kontona för vår del är 3960 som är ett konto för kursvinster/förluster.

Jag föreslår att du gör en liknade lösning. Ditt konto på den där sajten skulle tex kunna vara 1940.
Din första transaktion skulle alltså vara att du köper 20 dollar för 200:-. Dollarkursen hos riksbanken i måndags sattes till 8,8382. Från ditt kontokort / konto 1930 dras beloppet 200,00:-. Transaktionen blir då så här: 

Debet 1940 176,76:-. Debet 3960 23,24:-. Kredit 1930 200,00:-
Nu har du 20 dollar på konto 1940 / kontot på sajten och du har fått betala 200 SEK för detta. 

När du sedan köper något för 12 dollar blir det kredit 1940 106,06. 
Kvar på konto 1940 efter transaktionen är 70,70.  

Varje vecka när euro-kursen ändras måste vi ändra SEK beloppet i Visma på konto 1940. På det viset vet vi hela tiden värdet av de euro vi har på kontot. 


Hoppas detta kan vara till hjälp för dig. 


/Joel

Ok, tack för ditt svar! Men jag tänker på att det inte kommer att synas någonstans i bokföringen hur mycket det finns hos sajtkontot(typ 1940) i dollar, men det kanske är ok ändå? Vet du hur Skatteverket skulle ställa sig till det?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du har helt rätt. I Visma kommer det inte att synas hur många dollar du har på konto 1940, utan bara det aktuella värdet omräknat till svenska kronor. 

Jag hade skrivit ut ett kontoutdrag från sajten varje månadsskifte och sparat detta underlag. 

Jag kan inte se att Skatteverket kan ha några synpunkter på det. Men jag råder dig att dubbelchecka med din revisor. 


/Joel

Helt rätt. Jag tänkte faktiskt skanna in kontoutdrag vid varje transaktion också och på det sättet även ha en momentan bild av kontot vid just transaktionstillfället. Kollade faktiskt upp det med revisorn också och hon tyckte inte att det borde vara något problem alls med denna lösningen. Tack igen!

/Safa