Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

VictorB
UTFORSKARE

Valutakurs periodisk sammanställning skapar diff mot momsrapport vid kontantmetoden

Hej!

 

Vi har försäljning till företagskunder i andra EU-länder och behöver alltså lämna en periodisk sammanställning. Jag säljer varan i EUR. När jag gjort det har jag använt valutakursen på fakturadatum. När jag sedan bokför försäljningen på 3108D så blir ju det naturliga att använda valutakursen dagen som pengarna kom till banken (så som jag gör med alla andra försäljningar).

 

Nu till frågan: Upplägget ovan gör att summan i den periodiska sammanställningen kommer skilja sig lite mot den som står i momsrapporten, eftersom dessa belopp använder olika växelkurser. Är det problem att dessa två skiljer sig lite?

 

Tack på förhand!

6 SVAR 6
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej VictorB!

 

Min kollega Josefine har besvarat din fråga kring detta i den här tråden - läs gärna hennes svar och återkom om något känns oklart.

 

Trevlig helg!

/Tinne

Hej! Tack för svar. Det andra inlägget handlade om hur det kan bli strul när en försäljning hamnar i olika perioder (om nu inte Josefine tänkte på valuta-diffar redan då förstås). Men det problemet löses om man har helårs-rapportering av momsen.

 

Här undrade jag kring den lilla valutadiff som kan uppkomma även om försäljningen som sådan hamnat i rätt period.
(Ska tillägga att jag även har ställt frågan till skatteverket, men tänkte se om ni visste redan då skatteverket både är långsamma och ibland ganska otydliga)

Hej!

 

Som jag nämnde i mitt tidigare svar så är det oftast krångligt att använda kontantmetoden när man har periodisk sammanställning då detta oftast uppstår oavsett momsperiod. Rent konkret så skall du ju egentligen använda betaldatumet som valutakursdatum då du använder kontantmetoden men i och med att periodiska sammanställningen kräver att du redovisar den enligt faktureringsmetoden så blir det problem för dig. Jag rekommenderar att vänta på svar från Skatteverket och höra vad dem säger, så kan du återkomma om du behöver mer hjälp att reda ut vad de menar. Jag kan tyvärr inte hitta någon vägledning på Skatteverkets sida kring hanteringen av detta som kan hjälpa.

 

Jag skulle säga att det rimligtvis måste bli så att periodiska sammanställningen diffar mot vad som står i momsrapporten, men jag vet att Skatteverket kan vara väldigt petiga kring detta då man egentligen inte kan redovisa enligt kontantmetoden när det gäller periodiska sammanställningen. Jag skulle dock säga att så länge det inte diffar med höga summor så bryr de sig inte, men du får gärna återkomma med deras svar så det kan hjälpa andra användare i forumet. 

 

Ha det fint!

Josefine

VictorB
UTFORSKARE

Fick ett svar från skatteverket, som löser både den här frågan och den i den andra tråden på ett tydligt sätt:

 


För försäljningar som sker till andra EU-länder med omvänd skattskyldighet ska alltid faktureringsmetoden tillämpas. Detta innebär alltså att försäljningen ska bokföras till den valuta som motsvarar fakturadatumet. Därmed kommer beloppet i den periodiska sammanställningen och ruta 35 att stämma överens.

Denna information finns att ta del av här:
Varor - https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2022.8/338174.html
Tjänster - https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2022.8/338177.html

 

Hej igen!

 

Tack så mycket för att du återkom med mer information kring detta och svaret från Skatteverket så det kan hjälpa andra användare. Då låter det ju som att det är okej att "blanda" bokföringsmetoderna genom att använda sig av valutakursen för fakturadatumet istället för betaldatumet och man får på så sätt samma intäkt i både momsrapporten och periodiska sammanställningen. Då är det bara att korrigera intäkterna i denna perioden som diffade och sedan fortsätta att hantera det så som Skatteverket råder dig till att göra. 

 

Ha det fint!

Josefine

GabSjo
MEDLEM

Hej!

Jag säljer översättningstjänster och kommer att ha flest kunder i andra EU-länder, så fakturerar i EUR.
Periodisk sammanställning görs efter fakturadatum och i sek, med valutakurs på faktureringsdagen.

Jag använder kontantmetoden så fakturan bokförs först när jag får betalt.

Kan jag bokföra fakturan som vanligt med kontantmetoden, och bara bokföra den summa som kom in på kontot?

Eller måste jag bokföra försäljningen till samma värde som fakturan hade på fakturadatum, summan som faktiskt kom in på kontot, och sedan även bokföra valutakursförlust/vinst?

Jag antar det senare för annars kommer väl inte momsdeklarationen stämma överens med periodiska sammanställningen?

Vad jag förstått så tillämpas faktureringsmetoden när det gäller försäljning som ska tas upp i periodiska sammanställningen, även om man använder kontantmetoden.

Hittade även detta svar från SKV tidigare i månaden i detta forum som får mig att tro att jag tänker rätt:

 

"För försäljningar som sker till andra EU-länder med omvänd skattskyldighet ska alltid faktureringsmetoden tillämpas. Detta innebär alltså att försäljningen ska bokföras till den valuta som motsvarar fakturadatumet. Därmed kommer beloppet i den periodiska sammanställningen och ruta 35 att stämma överens."