Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

VictorB
UTFORSKARE

Hantering periodisk sammanställning med kontantmetoden

Hej!

Jag säljer varor på Amazon inom EU, bl.a. Amazon Tyskland. Jag blir inte riktigt klok på när det ska bokföras med kontantmetoden. Alltså vilket datum händelserna ska bokas på och hur all försäljning ska delas upp.

 

Amazon fungerar på vad jag tror är ungefär samma sätt som Klarna, alltså att dom gör en utbetalning ett par gånger per månad, på belopp för försäljning minus diverse avgifter Amazon tar ut. Denna utbetalning kan då gälla försäljning som skett månaden innan. Om det var väldigt lite omsättning eller höga avgifter en månad kan utbetalningen helt utebli.

 

Samtidigt måste jag lämna en periodisk sammanställning varje månad, och det som står i den måste väl stämma med vad jag rapporterar i moms-redovisningen till skatteverket för samma tidsperiod?

 

När jag läst om dom som bokför Klarna enligt kontantmetoden så blir det en verifikation datumet som pengarna kommer in på bankkontot om innehåller alla avgifter, försäljningar mm som skett. Men om jag använder det datumet så är det inte säkert att månaden matchar mot vad jag angett i den periodiska sammanställningen.

 

Exempel:

  1. 2022-03-31 säljer jag en vara till företag i Tyskland för 100kr.
    1. Amazon frakt 20kr
    2. Amazon sälj-avgift 15kr
  2. 2022-03-31 Amazon marknadsföring 10kr
  3. 2022-04-15 får jag en utbetalning från Amazon på 55kr.
  4. Under April lämnar jag en periodisk sammanställning för Mars, och tar då med försäljningen på 100kr.

 

Nu är frågan, hur /när ska det bokföras?

Bokar jag en verifikation på hela utbetalningen med datum 2022-04-15 så hamnar den ju inte på samma period som det som är angett i den periodiska sammanställningen?

 

Tack på förhand!

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Generellt sätt så är det väldigt krångligt att sälja till företag inom EU och ha kontantmetoden, då den periodiska sammanställningen utgår efter fakturadatum medan du själv bokför och utgår efter betaldatum. Detta gör att det aldrig kommer stämma mellan den försäljningen som du redovisar i momsrapporten som du redovisar i periodiska sammanställningen. Här kan det nog vara bra att dubbelkolla med Skatteverket kring detta, då jag vet att förr så kunde man inte ha kontantmetoden på grund av just detta, men det bör gå bra nu om än att det är svårare.

 

I princip blir det så att du kommer få redovisa försäljningen annorlunda i bokföringen och i periodiska sammanställningen, dvs i bokföringen så bokförs intäkten enligt kontantmetoden och i den periodiska sammanställningen enligt faktureringsmetoden. Det är egentligen inte okej att blanda metoderna, dvs om man skulle bokföra upp detta som en fordran Amazon i debet när försäljningen sker och kredit intäkt, och sedan minska fordran mot Amazon när du får betalt men det hade varit det enklaste för att lösa problemet i ditt fall. 

 

Problemet gällande just kontantmetoden och periodisk sammanställning är också relaterat till momsdeklarationen, där Skatteverket kontrollera den periodiska sammanställningen mot momsdeklarationen men i ditt fall kommer dessa aldrig stämma då du utgår från kontantprincipen. Jag kan tyvärr inte hitta om detta i sig är ett problem eller om det enbart bara är jobbigt för din del, men det kan du kontrollera med dem.

 

Mitt tips är att kontakta en redovisningskonsult som kan hjälpa dig med hur du bäst hanterar detta, samt kanske fundera på att ändra bokföringsmetod tills nästa räkenskapsår för att enklare hantera detta. Kanske någon annan användare i forumet som har kontantmetoden och försäljning inom EU som kan dela med sig hur de hanterar detta?

 

Ha det fint!

Josefine

VictorB
UTFORSKARE

Frågade skatteverket om frågan i den här tråden och fick ett svar från skatteverket, som även gäller den här frågan, så tänkte att jag klipper in det här också:

 

För försäljningar som sker till andra EU-länder med omvänd skattskyldighet ska alltid faktureringsmetoden tillämpas. Detta innebär alltså att försäljningen ska bokföras till den valuta som motsvarar fakturadatumet. Därmed kommer beloppet i den periodiska sammanställningen och ruta 35 att stämma överens.

Denna information finns att ta del av här:
Varor - https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2022.8/338174.html
Tjänster - https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2022.8/338177.html