Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

AnniLej
MEDLEM

Värdera valutakonto

Jag har värderat vårt EUR valutakonto per 2023-12-31. Visma eEKonomi Pro har en valutakurs i programmet (11,0960) och vår bank en annan  (11,1270). Det gör att jag får en differens i SEK. Hur löser man detta? 

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Lättaste skulle jag säga är att gå efter en av kurserna enbart och då använda den kursen som eEkonomi använder. Då det är ett banksaldo så är det primärt viktigast att du får det bokfört värdet i SEK. Sedan om kursen diffar något mellan programmet och banken gör inte något. 

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Jag har inget val men störs av att engagemangsbesked och bokföring inte visar samma saldon. Blir ju inte möjligt att stämma av och kan ge stora differenser som då påverkar BR & RR.     

Tack detsamma Joachim!

Hej

Ok i så fall får du bokföra upp detta som en valutakursdifferens. 

19XX (Valutakontot) Debet (Differensen)
8330 Valutakurskonto Kredit (Differensen)

Joachim

Mig veterligt kan jag inte göra en manuell transaktion när kontot har bankkoppling. Förr kunde man ange en valutakurs men det styrs ju numera av programmet vilket jag vanligtvis tycker är bra. Att värdera kontot brukar fungera bra så det är första gången detta händer mig trots att jag är gammal i gården!   

Hej

Du går att ta bort reservationen mot bankkontot tillfälligt så du kan lägga in en manuell kontering. 

Du kan låsa upp ett låst konto om du vill bokföra med manuell verifikation.

1. Välj Inställningar för att öppna menyn.
  2. Välj Kontoplan.
  3. Välj vilket Räkenskapsår du vill låsa upp ett konto för.
  4. Välj det konto du vill låsa upp i kontoplanen.
  5. Välj Redigera.
  6. Avmarkera rutan Lås för manuell kontering.
  7. Välj Spara.

Alternativet är att låta det vara en differens och enbart göra en notering om att valutakurserna är olika i systemet och på banken.

/Joachim