Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Vet ej hur jag ska bokföra inkomsten

Hej, 

 

Organisationen jag bokför för har ett brutet räkenskapsår 1 Juli. Förra räkenskapsåret ställdes en faktura mot ett företag i början av våren, men pga problem med att fakturan inte ställdes rätt kom intäkten först i september detta nya räkenskapsår. När min föregångare skulle göra bokslutet för förra räkenskapsåret, plockade hen bort fakturan ur Vimsa då hen inte hade fått in betalning för den. 

 

Betalningen för fakturan kom i september på det nya räkenskapsåret. Jag vet inte hur detta ska bokföras eftersom jag inte har underlag på inbetalningen när fakturan är borttagen ur systemet. 

 

Jag fungerade kring om jag skulle skapa en ny faktura med med fakturadatum ex 1:a september så betalningen hamnar inom den potentiella fakturans datum. Men problemet blir ju då att inbetalningen företaget har gjort är märkt med ocr nummer som inte kommer stämma överens med den nya fakturan jag skapar och vill matcha det mot. Kan man göra så ändå eller är det fel bokföringsmässigt?

 

Är tacksam för hjälp eller råd. Tack på förhand!

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Om arbetet eller försäljningen skedde i det avslutade året så borde den ha bokförts upp som en kundfordran i bokslutet och fakturan borde inte ha plockats bort ur systemet.

Är bokslutet får året som avslutades inskickat och klart? Skulle behöva få besked om det samt vilket fakturabelopp frågan gäller för att kunna svara på hur du skall hantera detta.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Hej,

 

Ja det skulle den ha gjorts, men det gjorde dessvärre min föregångare inte.. Hon plockade ur fakturan ur systemet och bokslutet är klart och hon har även redovisat det på vårt höstmöte innan hon avgick sin post...

 

Fakturabeloppet är 8225

Hej

Om ni inte har kvar den gamla fakturan eller en kopia av den så skulle jag rekommendera att ni skapar en ny fakturan och matchar inbetalnignen mot den. Gör en anteckning på den nya fakturan och hänvisa till den gamla fakturan och vad som skett.

Har ni kvar den gamla bortplackade fakturan eller en kopia av den så räcker det att ha den som underlag till bokföringen ni gör av inbetalningen. Gör en anteckning om vad som skett även på denna.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim