2017-11-15
09:43
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2017-11-15
09:43
Vidarefakturerat utlägg av storkök
Hej!
Vi äger en fastighet som vi nu ska hyra ut till några som ska driva gästgiveri i fastigheten. Dom har köpt in nya maskiner kylar/frysar/stekbord/värmelampor/ugn och allt som hör ett storkök till i "maskinväg".
Nu har vi fått en faktura ifrån som som vi ska hyra ut till, där dom har vidarefakturerat oss dessa kostnaderna.
Hur bokför jag dessa, om jag vill dra kostnaden direkt.
Tack
S G
Svara
5 SVAR 5

Fd medlem
Inte tillämpbar
2017-11-15
09:49
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2017-11-15
09:49
Beloppets storlek avgör din möjlighet att göra direktavdrag. Under 20 000 i anskaffningsvärde är ok.
Är hyresavtalet skrivet så att moms utgår på hyran?
Mikael Pettersson
Är hyresavtalet skrivet så att moms utgår på hyran?
Mikael Pettersson
2017-11-15
09:53
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2017-11-15
09:53
Hej!
Det är moms på hyran.
Beloppen varierar ifrån allt till 3 000:- upp till 130 000:-, vissa är det flera antal av.
//S G
Det är moms på hyran.
Beloppen varierar ifrån allt till 3 000:- upp till 130 000:-, vissa är det flera antal av.
//S G

Fd medlem
Inte tillämpbar
2017-11-15
10:13
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2017-11-15
10:13
Om det finns ett naturligt samband mellan flera inventarier skall deras sammanlagda anskaffningsvärde understiga ett halvt basbelopp - 50 % x 44 800 = 22 400 för 2017 - exklusive moms.
Så säger skatteverket om man söker på deras hemsida "direktavdrag inventarier"
Det tyder på att du inte kan göra direktavdrag för hela investeringen.
Mikael Pettersson
Så säger skatteverket om man söker på deras hemsida "direktavdrag inventarier"
Det tyder på att du inte kan göra direktavdrag för hela investeringen.
Mikael Pettersson
2017-11-15
10:27
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2017-11-15
10:27
Ja det finns ju ett naturligt samband mellan alla.
Så jag lägger då in fakturan som en vanlig leverantörsfaktura på konto...X?
Och lägger sen upp en periodisering på hela beloppet som fakturan avser?
//S G
Så jag lägger då in fakturan som en vanlig leverantörsfaktura på konto...X?
Och lägger sen upp en periodisering på hela beloppet som fakturan avser?
//S G

Fd medlem
Inte tillämpbar
2017-11-15
10:33
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2017-11-15
10:33
Du debiterar konto 1220 belopp exkl moms
Du skriver förslagsvis av inventarierna på 5 år, 60 månader, som du kan periodisera.
Mikael
Du skriver förslagsvis av inventarierna på 5 år, 60 månader, som du kan periodisera.
Mikael
