Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

--CA--
UTFORSKARE

Vidarefakturering inom EU

Hej! Har en eller två frågor 

 

Jag har betalat en momsspecificerad faktura för hotell i Danmark. Endast rum på fakturan, ingen mat osv.

 

Den ska delas mellan mitt AB och en kollegas Finska företag. Hur gör en rätt? Ska jag fakturerar hälften av totalsumman ink momsen? Ska jag lägga på moms på fakturan jag skickar?

 

Undrar också hur jag bör boka det hela, både fakturan jag betalat och den jag skickar vidare.

 

Tack på förhand!

Christian

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. När du säger momsspecificerad faktura så antar jag att du menar att det är dansk moms på det då det normalt sätt funkar så. Denna momsen är inte avdragsgill så hela beloppet blir en kostnad. Om det gäller för en tjänsteresa så kan man bokföra det inom kontogruppen 58XX, tex 5832 Kost och logi i utlandet och ingen moms. Uppdelningen mellan dig och din kollegas företag blir hanterat som en vidarefakturering, dvs att du lägger på den moms som du normalt säljer med, vanligtvis 25% moms. Om din kollega har ett VAT nummer så bör det bli hanterat som en försäljning tjänst innanför EU skulle jag säga, men det kan man alltid dubbelkolla med Skatteverket alternativt läsa mer om det här i Skatteverkets vägledning. Det som är det svåra är vart man skall anse att "tjänsten" har omsatts, vilket påverkar om man tar ut svensk moms eller omvänd skattskyldighet. Vad du fakturerar för belopp är upp till dig då det inte finns några regler kring pålägg eller likande vid vidarefakturering utan vad du avtalat med den andre parten. 

 

Om det skall anses som en försäljning tjänst inom EU så kan du läsa här om hur du bokför det. 

Ha det fint!

 

Josefine

--CA--
UTFORSKARE

Tack Josefine! Vilket fint och utförligt svar!

 

Christian