Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Vidarfakturera momsfri frakt

Hej

 

Hur bokför jag momsfri frakt från PostNord,dvs om vi köper en frakt från PostNord som är momsfri och vidarfakturerar den utan pålägg och skall inte lägga moms på den enligt skatteverket, hur bokför jag detta ?

 

// lasse

1 SVAR 1
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Lasse! 


Är det endast en fraktkostnad inköpet står för skulle mitt förslag vara att använda ett konto i kontoplass 57xx, ett förslag är att gå till bas.se och ladda ner bas-kontoplanen där för att se vilket konto mer exakt som skulle kunna passa dig. Om det annars är ett inköp du gjort där en fraktkostnad lagts på fakturan för inköpet så kan frakten bokföras på samma konto som själva inköpet. 

Eftersom Skatteverket gett dig svar att även vidareförsäljningen ska vara momsfri så skulle jag rekommendera konto 3044 - Försäljn tjänst sv momsfri, med förutsättning att detta ska faktureras en kund i Sverige. Jag ser också att du använder Visma eEkonomi. Gör du kundfakturan via programmets färdiga funktion under Försäljning - Kundfakturor så kommer det automatiskt hamna på rätt konto sålänge du angett att artikeln/försäljningen ska vara momsfri i artikelregistret. 

Hoppas detta kommer kunna hjälpa dig en bit på vägen. 
Trevlig helg! 🙂 
/My