Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Vilande moms

Hur bokförs vilande moms? Jag fick en leverantörsfaktura  i september som hade fakturadatum i juni men jag har redan deklarerat moms för juni. Jag fick tips av revisorn att jag kan använda vilande moms konto för att slippa göra rättelsen i momsdeklaration för perioden juni samt behålla rätt fakturadatum.

Jag vet att de konton som belastas vid bokföringen i normala fall vid omvänd moms är : 2440K, 4601 D, 2617 K, 2647D men hur jag gör med vilande momskonto.

Nästa fråga är att efter man klämmer inte vilande momskonto och nästa period som ska moms deklareras hur jag gör med bokföringen för att vilandemomsen följer med deklarationen. 

Jag hoppas att ni förstår mina funderingar.

 

2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Istället för 2617 och 2647 använder du 2618 och 2648 för vilande utgående respektive ingående moms, dessa ska inte ha några momsrapportkoder. När det sedan är dags att redovisa momsen måste du flytta saldona från dessa konton till de vanliga kontona för att de ska komma med i momsrapporten.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Tack för svaret. Jag undrar hur jag gör när jag ska flytta saldona från vilande momsen till vanliga momskonton. Menar du att jag ska skapa en verifikation med endast momskonton i detta fall omvändmoms alltså 2617, 2647 eller ska även 2440, 4601 följa med samt fakturanummer och fakturadatum?? Annars visar en diff på beräknad moms och redovisad moms vid momskontrollen om jag inte ange 4601 och 2440.

 

Tack på förhand