Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Eliza_2
NY MEDLEM

Vilket motkonto skall användas då ett nystartat AB tar över ägare till en Enskild firmas periodiseringsfonder?

Skall bokföra upp periodiseringsfonder 2009-2012 som en ägare till ett nybildat AB har i sin enskilda firma. Saknar motkonto som inte påverkar AB:s resultat. Är 1010 Balanserade utgifter ett alternativ eller finns det något annat?

8 SVAR 8
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Vanligtvis använder man ett kontonummer som börjar på 21 för detta. Som exempel finns:
2129 för TAX 2009
2010 för TAX 2010 
2011 för TAX 2011
2012 för TAX 2012
 
Eliza_2
NY MEDLEM

Tack snälla Joakim men dessa konton finns klart utskrivna i kontoplanen. Vad jag frågar efter är motkonto till dessa kreditkonton. Några förslag?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen och ursäkta mitt sena svar.
Jag har inget bra förslag till dig här. Om man tänker sig att ni bara tagit över periodiseringsfonder borde motsvarande belopp sättas in på banken. Normalt sett täcks de övertagna periodiseringsfonderna upp av övriga tillgångar som finns bokförda i företaget. Om du är osäker hur du ska hantera det rekommenderar jag dig att kontakta en redovisningskonsult.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Motkonto till Periodiseringsfonder i Ingående Balanser mm..

Hej, Jag håller på och överlåter mitt enskilda Företag till Aktiebolag och har i samma veva bytt från Visma Enskild Firma till Visma E conomi. Jag ska nu föra in tillgångar och skulder på rätt plats i Ingående Balanser men hittar inte 1) motkonto till Periodiseringsfonder 2013 och 2014 som jag har. 2) Undrar också vilket motkonto har jag till mina tillgångar som kommer bli en fodran på bolaget?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hejsan!

I denna tråd kan du läsa mer om konton för periodiseringsfonder.

När det gäller konto för periodiseringsfond 2013 är det konto 2123 som gäller och för periodiseringsfond 2014 är det konto 2124.

Konto för tillgångarna ska du bokföra på 2893 Skulder till närstående personer.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Mita, jag känner inte att jag fått riktigt bra svar ändå. Jag liksom person ovan eftersöker motkonto till periodiseringsfonderna och om man skulle sätta motkonto som tillgång på bankkonto så blir det ju inte heller riktigt rätt då Periodiserings-beloppet inte är det som jag framöver skulle betala som skatt utan är beloppet som man beräknar skatt på.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!

Det finns inget särskilt motkonto för periodiseringsfonder, som Joakim skriver här ovan. Periodiseringsfonder blir en balanspost på skuldsidan och motsvarande belopp måste finnas på tillgångssidan, det kan vara ett konto eller flera konton som detta ska fördelas på för att det ska bli balans. Blir det inte balans får man skjuta till pengar så att det blir det. Vilket eller vilka tillgångskonto är svårt för oss att svara på, då man måste utgå från just dina räkenskaper. Så i detta fall rekommenderar jag att du kontaktar din redovisningsbyrå.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack då är jag med. Jag ser helt enkelt till att motsvarande periodiseringsbelopp finns på tillgångar.