Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

kopbiled
MEDLEM

Vinstmarginalmoms

Hej, jag har köpt in en begagnad bil ifrån ett företag till mitt företag med moms typ: vinstmarginalmoms. När jag säljer denna bil nu, ska den säljas med moms eller inte? blir inte riktigt klok på detta.

MVH

5 SVAR 5
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. När du säger med momstyp vinstmarginalmoms så antar jag att du menar att du hanterade det som ett inköp enligt vinstmarginalsbeskattning (VMB) och att det inte fanns någon moms på köpet. 

 

Som du kan läsa om här så är reglerna för VMB inte tvingande utan valfri. Så antingen så säljer man bilen med utgående moms precis som vanligt, alternativt hanterar inköpet och försäljningen enligt VMB reglerna. Som namnet indikerar så beräknar man alltså bara utgående moms på vinsten på försäljningen, det är dock inget man redovisar på fakturan utan enbart i bokföringen och till Skatteverket. 

 

Om man säljer enligt VMB regler så kan du läsa om hur man hanterar och bokför det i denna tråden. I annat fall så blir försäljningen som en vanlig försäljning. 

 

Ha det fint!

Josefine

Hej Josefine, Tack för svaret.

Dock så hittar inte jag några av de kontona hos mig i den tråden du skickade. Men om jag köper en vara med VMB och därefter säljer med moms, då stod det att jag skulle betala runt 20000 :- till skatteverket, stämmer detta? Eller låter det galet? Mvh

Hej igen!

 

Inga problem. Det är tyvärr svårt för mig att svara om det låter rätt utan att veta inköpspriset eller försäljningspriset samt om du lägger på moms på hela försäljningsbeloppet eller säljer med VMB regler. Så i sådana fall får du återkomma om hur mycket du köpt den för, hur mycket du sålt den för och om du säljer med vanlig svensk moms eller VMB. 

 

Gällande kontona, har du klickat i att visa inaktiva konton? Vad jag kunde se så har du Visma eEkonomi och om jag tittar i den kontoplanen och väljer att via inaktiva poster så hittar jag alla de konton som accountantfromhells förslag innehåller, dvs dessa nedan:

 

930 1500 deb

3020  1500 kredit

3030 400 kredit

2616 100 kredit

3028 500 debet

1465 1000 kredit 

4020 1000 debet

 

Så klicka i visa även inaktiva poster när du söker efter kontona så kommer dessa visas. Om du säljer med vanlig svensk moms på hela beloppet så bokför du försäljningen mot ditt vanliga intäktskonto och med vanlig moms. 

 

Ha det fint!

Josefine

Hej igen, tusen tack för all hjälp. Vill du hjälpa mig lite till, vore det väldigt tacksamt. Låt oss säga att jag köpt in en bil med VMB och inköpspriset var 65000 :- och säljer den för 95000:- till privatperson med vanlig moms, hur blir kontona? jag tänker att jag ska nog sälja med vanlig svensk moms, eller rekomenderar du VMB? Tack på förhand, du anar inte vilken hjälp du är!

Hej igen!

 

Ingen fara alls. Okej, om du köper bilen för 65 000 utan moms och väljer att inte sälja med VMB reglerna så kan du bokföra inköpet mot ett 4XXX konto, exempelvis 4000 som inte har någon momskod. Försäljningen kan du sedan bokföra mot ett lämpligt 30XX konto med momskod 05 och momsen mot 2611 med momskod 10. Så tex följande:

 

Inköp

193X med 65 000 i kredit

40XX med 65 000 i debet

 

Försäljning 

193X med 95 000 i debet

30XX med 76 000 i kredit

2611 med 19 000 i kredit

 

Svårt tyvärr att säga om man rekommenderar det ena eller det andra. Om du inte normalt köper in begagnade bilar utan i vanliga fall köper in nya bilar och sedan säljer, så tycker jag att du kan hantera detta som en vanlig försäljning. VMB kräver lite mer koll och annan sorts bokföring när det gäller försäljning av begagnade bilar, men det finns självklart fördelar med detta. Så som att man bara betalar moms på vinsten och inte hela försäljningen. 

 

Om det hade varit VMB hantering så hade du kunnat bokfört det som följande:

 

Inköp 

193X med 65 000 i kredit

1465 med 65 000 i debet

 

Försäljning

193X med 95 000 i debet

3020 med 95 000 i kredit

3030 med 24 000 i kredit

2616 med 6 000 i kredit

3028 med 30 000 i debet

1465 med 65 000 i kredit

4020 med 65 000 i debet

 

På detta sättet så får man då bara utgående moms på vinsten och inte hela beloppet. Säljer man på detta sättet så skall man inte redovisa någon moms på fakturan utan enbart i bokföringen, samt ange att VMB regler har tillämpats. 

 

Hoppas detta ger dig mer klarhet, ha det fint! 🙂

Josefine