Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Alfons
NY MEDLEM

Virrigt med korrigeringsverifikationer

Hej,

 

Jag satt och gjorde min årsredovisning igår när jag noterade att jag råkat boka fel på en försäljning av en fastighet. Jag hade krediterat för mycket på både markkontot och fastighetskontot och för lite på vinst vid avyttring av mark. Efter att jag märkte det försökte jag skapa ett korrigeringsver men gjorde fel, försökte rätta det med ett nytt korrigeringsver och nu vet jag inte riktigt vad som är vad.

 

Från början låg mitt byggnader på egen mark konto -94 605,68 och mitt markkonto -675 347,64, vilket var vad jag ville rätta.

Min första verifikation där jag bokförde försäljningen såg ut på följande sätt:

Alfons_0-1671703003814.png

 

Sedan när jag insåg att jag bokat för mycket på bägge kontona så försökte jag vända det men klantade mig någonstans längs vägen:

 

Alfons_1-1671703151989.png

 

Sen försökte jag fixa denna med följande:

 

Alfons_2-1671703190993.png

 

Någon som kan få detta att bli rimligt? Jag är inte smart nog för att få ihop det efter allt strul igår natt.

 

Tack på förhand!

 

1 SVAR 1
Agnes Ohrling
COMMUNITY MANAGER

Hej Alfons!

 

Först och främst vill jag hälsa dig välkommen till Visma Spcs forum! Vad roligt att du vill hänga här med oss 😀

 

Jag har kikat på din frågeställning och i detta fallet rekommenderar jag att du tar kontakt med en redovisningskonsult som kan titta på din bokföring i sin helhet så att allt blir rätt och riktigt för dig då vi inte riktigt har samma möjlighet till det här i forumet. Hängslen och livrem är alltid bra! 

Jag önskar dig en riktigt god jul och ett gott nytt år och hoppas att vi ses här i forumet snart igen.

 

/Agnes 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂