- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
balansräkningen stämmer inte
Hej! Vi fick hjälp ett år med vårt bokslut och har sedan lagt in det i Visma för att fortsätta själva. Nu ser vi att balansräkningen stämmer inte från den som bokföringsföretaget gjorde. Hur ändrar man ingående balans?
Löst! Gå till lösning.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Om det är i första räkenskapsåret i systemet så kan du justera de ingående balanserna manuellt under Inställningar > Räkenskapsår och IB.
Detta går bara i det första året. är det fel på ingående balanserna i ett senare år så måste det bokföras om så det blir korrekt.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
tack nu ser jag att summa eget kapital är på minus i visma men i den som ekonomiföretag gjorde så är det plus. Läste någonstans att i vissa program så kan det stå minus fast det betyder plus? stämmer det eller har det blivit fel? så här ser det ut på de två olika från samma år.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Det är summa tillgångar som skall vara samma som summa eget kapital och skulder vilket stämmer i den balansräkningen du bifogat så den stämmer.
Summa tillgångar 135 123,89 Summa skulder 135 123,89
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
okej tack! då är år 2022 korrekt. Men då undrar jag vad 2023 och 2024 betyder? Ser ut som att det blivit minus men ska vara plus längst ner och varför är det 0 i början på 2024 och ingen förändring? Vi har fått in pengar enligt intäkter på resultaträkningen.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Resultatet är inte bokfört i 2023 (Det finns ett beräknat resultat kvar)
2099 Debet 135 122,16
8999 Kredit 135 122,16
Bokför du detta i 2023 så kommer det stämma i båda åren sedan. I 2024 har inget hänt så det är de ingående balanserna från 2023 som påverkar den balansrapporten.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
ska detta
2099 Debet 135 122,16
8999 Kredit 135 122,16
bokföras i slutet på 2023 alltså december?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
när jag väljer 2023 bokföra årets resultat i verifikationer, så kommer denna summa upp automatiskt,
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
på år 2023 balansräkning står det , 2099 Årets resultat -40 110,87 . Är det alltså fel summa? tack så mycket för hjälpen är lite förvirrad..
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Det är inte resultatet för 2023 utan ombokningen av resultatet från 2022. Du ser att samma summa kommer in som en ingående balans i kolumenen vid årets början.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
hm jag förstår inte. I början på 2023 så hade vi ingående saldo på banken
135 123,89kr. Under året fick vi flera intäkter, men är det därför som resultatet blir minus 135 122,16? och minus på balansräkningen?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
nu kollar jag resultaträkningen från 2023. Där står det att vi fick minus 135 122,16 kr. Men vi hade den summan på kontot i början på året... hur gör jag?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Saldot på banken har inget med resultatet att göra utan man kan ha pengar på banken men ändå haft olika kostnader som genererar ett negativt resultat.
I 2023 skall du göra den konteringen jag skickade. Det beräknade resultatet skall bli noll. Du lägger in den på datum 2023-12-31
Sedan skall du i 2024 göra samma kontering men med beloppet 2001,54. Denna läggs in på datum 2024-12-31
2099 Debet 2001.54
8999 Kredit 2001,54
/Joachim