Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

betala för leasingbil privat

Jag har en kund som har en leasingbil på firman, och förmånsbeskattas för den varje månad. Nu går firman sämre och han räknar med en sämre period ett tag. För att inte göra större förlust än nödvändigt i firman vill han stå för bilen privat. Alltså betala leasingfakturorna själv utan att de går in i bolaget alls. 

Får man göra så? Och om man får det, slipper man förmånsvärde under den perioden då?

Tanken är ju att om ett tag låta firman åter stå för bilen, när den kommit på fötter ordentligt igen.

1 SVAR 1

Spontant så uppstår ju en fråga kring hur han då har råd att med skattade pengar betala hela leasingkostnaden, blir ju ett betydligt dyrare sätt för bolaget om han kompenserar det med lön men jag antar att det inte är så.  Med tanke på att leasingfakturorna är utställda på företaget så bör dom ju betalas där, åtminstone ur ren avtalssynpunkt. Och visst om bolaget inte har någon bilkostnad alls så bör han ju slippa förmånsbeskattning men det är en väldigt dyr variant. Inget momslyft på någonting för alla kostnader skall ju då betalas av honom.  

Jag är inte helt säker på att man kan slippa förmånen heller för bolaget har ju hela ansvaret för själv leasingen och bilen då avtalet är med bolaget så jag skulle nog dels försöka kolla med någon som kan om det funkar och hur det verkligen blir. Men kanske framförallt försöka hitta en annan lösning. Är bilen dyr så kan han ju alltid byta till en billigare.....