Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

userida
MEDLEM

bilfirma säljer momsad bil till privatperson

Hej!

Nu vill jag kolla här så att det blir rätt i min bokföring.

JAg(AB) har på min bilfirma köpt in en momsad företagscaddy begagnad från en annan handlare.

vid inköp av bilen bokade jag upp den:

1930K 65000:-
2641D 13000:-

1410D 52000:-

När jag nu säljer bilen till en privatperson för 76900:- så blir det konstigt när jag bokför försäljningen.

 

vinsten på bilen blir ju 76900 - 65000 = 11900:-
Men hur bokar jag bort den från lagret. Lagervärdet är ju på 52 000:- så om jag använder mitt vanliga motkonto 4211 så måste jag ju boka upp 52 000:- där med och då blir ju vinsten istället 76900 - 52000=24 900:-


Ja som ni märker, lite hjälp hade varit på sin plats.

tacksam för er support

 

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Om bilen köptes från ett företag och dessa redovisade utgående moms på försäljningen och du hade avdragsrätt på momsen ( vilket du verkar ha i och med att du redovisade detta ), så kan man inte använda sig av VMB vid försäljningen sedan. Detta då kravet för att kunna använda sig av VMB vid försäljning av begagnade motorfordon kräver att köpet gjorts av en icke beskattningsbar person alternativt ett företag som använder sig av VMB. Detta kan du läsa mer om här. Du ser även grundförutsättningarna för att använda sig av VMB här. Där kan man läsa denna meningen under rubriken förvärvskriterier:  "Ett förvärv med skattedebitering innebär att återförsäljaren vid sin vidareförsäljning av varan inte får tillämpa VMB"

 

Så vad jag kan hitta i dessa vägledningar hos Skatteverket så kan du alltså inte använda dig av VMB vid denna försäljningen till privatpersonen och skall därför redovisa utgående moms på fakturan till privatpersonen på hela försäljningsbeloppet samt bokföra detta som en helt vanlig försäljning. Ett exempel på hur man skulle bokföra det då och samtidigt bokföra bort värdet från lagret är följande:

 

1930 med 76 900 i debet

30XX med 61 520 i kredit

2611 med 15 380 i kredit

1410 med 52 000 i kredit

49XX med 52 000 i debet

 

På så sätt får du redovisat försäljningen korrekt samt bokat bort bilens värde i lagret samtidigt. Om det skulle vara så att du får lov att använda dig av VMB så är vinsten i sådana fall försäljningsvärdet minus lagervärdet, inte minus vad du köpte bilen för då du drog moms på beloppet. Så det hade i sådana fall varit 24 900 som du skrev i slutet på din fråga. Återkom om du behöver mer hjälp om det är så att du får lov att använda VMB vid försäljningen. 

 

Ha det fint!

Josefine