Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

OrtoMill
MEDLEM

bokföra arbetsgivaravgift

hej

 

Jag har fått en händelse att matcha, vilket är arbetsgivaravgiften som betalats, till vilket konto ska jag bokföra detta till

 

Jag har haft problem med koppling med skattekontot så behöver göra detta manuellt

 

Jag råkade även betala moms+arbetsgivaravgift samtidigt till skatteverket, hur ska detta bokföras då det är en summa i min bank

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Om du inte har kopplingen mot skattekontot aktivt och fungerande så får du hantera det så här.

1. Betalningen till SKV bokför du i sin helhet som ett övrigt uttag och egen kontering mot konto 1630.

 

2. Sedan gör du en manuell kontering av dragningen av de olika skatterna via Bokföring > Verifiaktioner > Ny verifikation. Visar med ett exempel där det är moms, personalskatt och arb avgift med i samma händelse. Tänk på att lägga in det i rätt månad som händelserna drogs från skattekontot.



Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim



 

OrtoMill
MEDLEM

Hej!


När jag gör detta så står det "vi avråder dig från att manuellt verifiera, använd istället kassa och bank händelser"


Kan du snälla visa hur man gör detta på kassa bank händelser istället? Eller ska jag trycka okej fast än varningen givits

Hej

Den första av de två bilderna är från kassa och bankhändelser och visar hur du gör. Bifogar den på nytt.

1. Tryck på knappen matcha under kassa och bankhändelser och följ instruktionen på bilden nedan.




Dragningen från skattekontot kan du inte få in på kassa och bankhändelser om du inte har fått kopplingen till skattekontot att fungera. Därför får du bokföra den manuellt. Har du inte kopplingen till skattekontot så skall du inte få några varningar på denna kontering.




Har du ringt in till år support gällande kopplingen till skattekontot? Skulle rekomender att du gör det så du får den att fungera som den skall vilket underlättar både för dig och för oss att ge dig support på hur du skall hantera detta.

0470-70 62 00

Joachim
 

OrtoMill
MEDLEM

hej

 

tack för hjälpen, har gjort det du skrivit

 

försöker skicka in momsredovisningen och då kommer det att jag har två icke bokförda händelser men det är på 1630, hur ska jag göra

 

jag har redan bokfört dom tidigare enligt dina instruktioner Skärmavbild 2024-02-05 kl. 11.49.31.png

Hej 

Uppfattade frågan som att kopplingen till skattekontot inte fungerade för dig. Då du hade dessa händelser på skattekontot så hade du inte behövt bokföra dem manuellt utan kunna bokföra dem från skattekontot istället.

Men nu är det redan gjort och du skall kunna radera händelser från skattekontosidan under kassa och bankhändelser.

 

 

Ta bort de händelser du lagt in manuellt från skattekontot med hjälp av papperskorgen ute till höger.

/Joachim