Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Cooper
MEDLEM

deklarera försäljning av näringsfastighet i AB

Hej!

 

Ska deklarera en försäljning av näringsfastighet i mitt AB. Det känns svårt och snårigt och jag hittar ingen bra mall. Deklarerar i Visma Skatt Proffs.

 

i bokföringen har jag bokfört vinsten vid försäljning och nollat alla tillgångskonton och avskrivningskonton (Byggnad samt byggnadsinventarier). Denna vinst har jag fört in på Blankett Vinst/Förlust på fastighet.

 

Skattemässiga vinsten har jag beräknat på K7JUR. Då har jag tagit

försäljningspris - mäklararvode - inköpspris - ny-/till-/ombyggnad. Där det sistnämda är det som var registrerat på byggnadsinventarier (en värmepump och solpaneler).

 

Den bokförda vinsten - skattemässigavinsten = 75108 och det belopp har jag fört in på INK2S 4.10 (-75108)

 

Därutöver har jag återfört beloppet av de ackumlerade avskrivningar (byggnad och byggnadsinventarier) på INK2S 4.12 (+550000).

 

Ser detta korrekt ut? Det finns en massa förbrättande reparationer/underhåll gjort inför försäljning, men det är redan kostnadsfört i sin helhet i förra årets deklaration. Då ska väl de inte med i beräkningsbilaga K7JUR och minska den skattemässiga vinsten?

Tacksam för synpunkter eller en hänvisning till någon genomgång som kan förklara detta på ett tydligt sätt (Jag tycker inte att Skatteverkets broschyrer hjälper)

2 SVAR 2
Cooper
MEDLEM

Jag fick svar på min fråga genom att köpa boken Fastighetsbeskattning av Björn Lundén.

 

Förbättringsutgifterna ska med i beräkningen av den skattemässigavinsten, men samtidigt ska också avdragen (från de senaste 5 åren) återläggas.

 

Om det kan hjälpa någon annan!

Godmorgon Cooper!

Tack för din återkoppling och härligt att det löste sig. 

 

Önskar dig en fin vecka!

/Tinna