Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Handy John
UTFORSKARE

Inköp och försäljning cykelreparationer

Hej!

Har en hobby att mecka med cyklar. reparera, renovera...

Ibland köper gamla och trasiga cyklar, köper reservdelar och lagar cyklarna och till slut säljer dem!

 

Tänkte kanske om finns för många, då måste jag göra genom enskild firman!

Min fråga är hur det funkar med registrering, bokföringen, moms, fakturor och inköp!

just nu köper jag på Facebook, ibland kanske på aktioner. 

På Facebook brukar betal med swish, men har inget riktig kvitto att jag gjorde köpet!

Och kommer någon kund och lämnar cykeln för reparation, fakturerar jag reservdelarna och arbetskostnad.

Hur är med om jag köper en trasig cykeln själv, och köper reservdelar, och  sen håller en hel dag för att bytta, reparera, serva och göra färdig cykel för att sälja vidare? -

Exempel 1: köper trasig cykel för 500kr, reservdelar 250kr.  Säljer för 1300kr.   

A. 1300-750=550 kr är den vinsten som jag skulle betala skatt på?

B. Hur är med att jag har förlorat 5 timmar att reparera cykeln? min tid värde inget? 550kr betalar inte min arbetstid ?5 timmar arbete är minst 1000kr om 200kr/timme. Till slut man blir i minus om man måste räkna arbetstiden som en kost.

 

Någon som vet och förklara hur det funkar?

 

Exempel 2: Kommer en kund med en trasig cykel som jag ska reparera ! reservdelar kostar 300kr(4 st reservdelar). det tar 3 timmar att laga cykeln. om 200kr /timme, då Fakturerar 300+600=1000kr.

 

I Ex 2 jag tar betalt för min arbetstid som jag fakturerar till kunden, men hur är med Ex 1?

A eller B ?

Om man räknar 500kr(cykeln kost)+250kr(reservdelar) +1000(arbetstid 5 timmar x 200kr som kost.)då allt gör 1750kr.  1300kr (säljpris)-1750kr= -450kr , negativ resultat. det går inte göra business så ?

Ibland det är så mycket att göra med en cykel, att det kan ta en hel dag.

Så att vara i plus på papper, man får inte räkna egentiden som man har investerat för att reparera en cykel.

 

Att köpa en använd cykel som funkar är bra för miljö och för plånbok, för att inte alla har ekonomi att köpa ny cykel. Många som har trasiga cyklar har svårt att sälja dem till vanliga folk som vet inte att reparera och folk som letar efter en begagnad cykeln i bra funktion .

Så brukar de har trasiga begagnade cyklar går till slut på tippen.

Här kommer vi som ger en annan chance , genom att hämta/köpa trasiga cyklar, reparerar och sen säljer till de som vill köpa en begagnad  fungerande cykel.

I princip det funkar med bilar, hus och andra varor i världen!

 

Tack 

MVH Ion

 

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Här kan du läsa om när det räknas som hobbyverksamhet och när det räknas som näringsverksamhet. 

 

Om det nu bör räknas som enskild näringsverksamhet och skall ingå där, så är det otroligt viktigt att du faktiskt får kvitton på köpen du gör. Det är inte okej att ta kostnader på företaget som du inte kan styrka med underlag. Det är inte okej att bara ha Swish inbetalningen heller som underlag, det måste vara någon form av kvitto på köpet mellan dig och säljaren. Du kan läsa mer om kraven på förenklad faktura ( kvitto ) här

 

Om du köper cyklar som du sedan säljer så bokför du detta som ett varuinköp först, både cykeln och eventuella reservdelar som krävs för att reparera cykeln. När du sedan säljer den så bokför du det som en intäkt. Det är du som sätter dina egna priser, så då är det viktigt att beräkna vad du har för kostnader kring reparationen av cykeln med m.m och ta det pris som åtminstone täcker alla kostnader. Detta bör vara både för cykel, reservdelar och arbetstiden som du lägger på detta. Du kommer inte redovisa din arbetstid som någon kostnad, i och med att du inte räknas som anställd utan ägare och därmed tar du inte ut någon lön i en enskild firma. 

 

Ens egna tid är självklart värt något, och man måste därför räkna med detta i sin beräkning för försäljningen för att få in det som krävs för att gå runt på detta. Gällande din fråga om vad du skall betala skatt på, så beror det på vad du menar med det? Om du med skatt menar moms så beror det lite på. En viss del, dvs det som handlar om försäljningen av cykeln kan hanteras med normal vinstmarginalsbeskattning (VMB) som du kan läsa om här medan det du tar för din arbetstid samt reservdelar inte kan räknas via VMB utan med normal moms på hela beloppet. Om man väljer att inte använda VMB så beräknar du moms på hela intäkten, oavsett om inköpen var utan moms. I ditt fall verkar det nog enklast att inte hantera VMB då det bara är cykelkostnaden samt den delen av försäljningen som gäller cykeln som får beräknas enligt detta, de andra kostnader och intäkterna hanteras med normal moms. Om du med skatt menar vad du skall beskattas i slutändan i deklarationen så blir det vinsten ja, dvs dina intäkter minus kostnader du har. 

 

Jag rekommenderar dig att ta kontakt med en konsult som kan hjälpa dig reda ut de frågor du har kring detta om du behöver mer hjälp. 

Ha det fint!

 

Josefine