Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Charlotta88
MEDLEM

kontofråga

Jag har ett verifikat från förra året i visma administration 500 som inte kommit över till visma e ekonomi.

Jag skulle kunna upprätta ett nytt manuellt verifikat i visma e ekonomi där jag kan lägga konteringen i debet på ett nytt konto i kontoplanen men vet inte vilket motkonto i kredit jag kan använda ( det har gått ut från vårt bankkonto 2022). Någon som har något tips

6 SVAR 6
Joachim E
MODERATOR

Hej

Om händelsen inte har kommit över från Visma adminstration så bör inköpet aldrig vara krediterat mot ert bankkonto så det bör krediteras kontot för bank. Mest troligt 1930.

Önskar dig en fortsatt fin dag 
Joachim

Hej Joachim

kanske var otydlig men jag kan inte använda 1930 det bokfördes på det redan 2022, 

det kontot som jag behöver använda i debet fanns inte 2022 och därför behöver jag göra om det verifikatet från 2022 till nu med ett kreditkonto som inte påverkar banken. Finns det något slaskkonto att använda ?

Hej

Måste erkänna att jag inte helt förstår frågan. 

Får nog be dig skriva hur händelsen blev bokförd i sin helthet i 2022. För om det redan är bokfört mot 1930 i 2022 så bör det ha funnits ett eller flera motkonton till 1930 i den konteringen också. Går inte att bokföra något utan att ha minst ett konto i debet och ett i kredit.

/Joachim

Ja naturligtvis

Det blev bokfört  6220 i debet och 1930 i kredit.

Det konto jag nu behöver använda  i debet heter 1942och  fanns inte 2022 

Hej

Förstår fortfarande inte varför du skall använda 1942 för samma transaktion om den redan är bokförd i det som importerats från det tidigare systemet mot 1930.
Har ni bytt bankkonto också i samband med systembytet?

/Joachim

Nej förstår att det är svårt att förstå och att förklara. Jag släpper det nu och gör på ett annat sätt. Tack ändå för ditt tålamod