Hej
Förmodar att denna frågan gäller bolagsformen enskild firma?
Du bokför upp inköpet av traktorn på detta sätt via Bokföring > Verifikationer > Ny verifikation.
Datum = betaldatumet
Text/Beskrivning = Traktor
2018 Egen insättning Kredit 35 000
1245 Traktorer Debet 35 000
Enklast sättet att hantera avskrivningen är förts aktivera automatisk hantering av avskrivningar under Inställningar > Företagsinställningar > Bokföringsuppgifter. Välj om du vill göra avskrivningarna månads eller årsvis. Då summan är relativt låg så rekommenderar jag årsvis avskrivning.
Lägg sedan upp traktorn som en anläggninstillgång under Bokföring > Anläggninstillgångar > Ny anläggninstillgång.
När det gäller deklarationen så fylls detta i automatiskt om du använder något av våra deklarations/bokslutsystem eftersom det är bokfört.
Gör du dekalrationen helt manuellt så skall restvärdet efter avskrivning in i ruta B4 och kostnaden/Avskrivningen in i ruta R10.
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim