Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

kajo46
UTFORSKARE

leasa bil genom mitt aktiebolag

Hej !

Har lagt om min Enskilda firma till AB och har nu en fråga om hur det ser ut ekonomiskt om jag, ägare till fåmansbolaget skulle låta mitt AB leasa en bil till mig ? Jag förstår att aktiebolaget får ett avdrag ( bruttolöneavdrag ?) Jag som privatperson måste då ta upp detta , eller hur fungerar det ?

Blir det totalt plus på något ställe, hos mig som privatperson eller hos Aktiebolaget som får ett avdrag.

Om någon har tips om var man kan läsa om detta eller har egen personlig erfarenhet såär jag tacksam för svar !

Hälsningar Kajo 46

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det är du som "anställd" som betalar mer skatt och får ut en lägre lön framförallt. Du kan läsa mer om det nedan. 

Företaget får en lägre skatt och en lägre arbetsgivaravgift.

har du fler frågor gällande detta skulle jag rekommendera att du vänder till till en konsult/löneexpert då det är mer en löne/skatte fråga och inte har så mycket med bokfööing att göra.

Personalbilen som förmån består av två delar. Ett förmånsvärde och ett bruttolöneavdrag.

Förmånsvärde

Förmånsvärdet är ett värde som läggs på din bruttolön innan skatten dras. Förmånsvärdet för en specifik bilmodell kan du enkelt räkna ut via Skatteverkets hemsida

När förmånsvärdet har lagts på bruttolönen betalar du som anställd skatt baserat på din lön + förmånsvärdet, vilket alltså medför att du betalar en högre inkomstskatt än vad du skulle göra utan din personalbil.

Bruttolöneavdrag

Den andra delen av förmånen är bruttolöneavdraget. Bruttolöneavdraget innebär att du som anställd accepterar en lägre bruttolön i utbyte mot din förmån. Genom att finansiera ditt bilinnehav med bruttolönen istället för nettolönen så slipper du alltså betala din bils kostnader med redan skattade pengar.

För arbetsgivaren innebär bruttolöneavdraget dessutom en lägre bolagsskatt och lägre arbetsgivaravgifter.

/Joachim