Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

kajo46
UTFORSKARE

positiv räntefördelning

Är väldigt dåligt insatt i ämnet och undrar hur man beräknar sin positiva räntefördelning. Om jag har ett eget kapital vid årets ingång på cirka 420.000 så kan jag utnyttja positiv räntefördelning ? Men hur beräknar jag vad jag " tjänar " på detta ? Som jag fattat det så kan jag räkna ungefär 6% på eget kapital som då blir 25.200 kr. Är det detta belopp jag kan ta upp som inkomst i kapital i stället för vanlig inkomst ? Beskattas då som inkomst av kapital 30% plus att jag slipper egenavgifterna ?

Tacksam om någon kunnig kan svara på detta

3 SVAR 3
Göran A
UTFORSKARE

Du tänker rätt att räntefördelningen räknas på "Eget kapital" vid årets början och att i år blir räntefördelningsbeloppet 6 % - i ditt fall 25.200 kr. Om du drivit verksamheten och aldrig utnyttjat räntefördelning har du också ett sparat belopp som du kan lägga till denna summan. Man räknar fram beloppet varje år och utnyttjar man inte det så har med det tillgodo till kommande år. Utnyttjar du beloppet flyttas detta till inkomst av kapital och beskattas med 30 % jämfört med om du skattat under näringsverksamheten ca minst 45 % . Det du förlorar på att flytta från näring till kapital är att du inte får några pensionspoäng eller sjukpenninggrundande inkomst på beloppet du flyttat till kapital. Generellt tycker jag att du skall utnyttja räntefördelning först när du ev. passerar gränsen för statlig skatt eftersom pension/sjukpenning kan väga tyngre än att spara in lite skatt.

kajo46
UTFORSKARE

Hej och tack för snabbt svar. Hur vet jag om jag har outnyttjade avdragsmöjligheter ? Kan jag gå in på varje år och kolla hur det sett ut ? Man får alltså lägga ihop flera år även om det understigit 50.000 ? Oj, det blev många följdfrågor...

Bra att veta nackdelen med att man  förlorar pensionspoäng/ sjukpenning . Just nu ligger jag över brytpunkten så det skulle passa bra.

Du skulle varje år räknat ut hur stort räntefördelningsbeloppet skulle varit. Hade du "Eget kapital" under 50.000 kr så blev det inget belopp att räknad fram det året eftersom det är gränsen för underlaget. Kolla bakåt sedan du startade och se om det finns år när underlaget är över 50.000 kr. Glöm inte sedan att du får "ränta på ränta" åren efter dvs. det beloppet du inte utnyttjat ett år skall ingå i underlaget till kommande dvs  EK+Sparad räntefördelning= underlag för det årets räntefördelning.

Här kan du hitta procentsatserna för åren bakåt - står under räntefördelning

Belopp och procent inkomstår 2022 – privat | Skatteverket