Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

redovisa kostnad för logi

Jag har enskild firma där jag jobbar som konsult. Jag jobbar ibland i andra städer. På min senaste arbetsplats vill min uppdragsgivare ha betald för logi som dom tillhandahåller. Jag bad om en faktura för att kunna göra avdrag. Fick till svar att dom helst vill att jag drar av logikostnaden från min faktura. Hur ska jag i så fall redovisa detta i min deklaration?

4 SVAR 4
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

Om de vill ha betalt för login så bör/ska de fakturera den kostnaden till dig. Om du gör ett avdrag på din faktura så blir det felaktig moms eftersom du på din faktura redovisar utgående moms, men logikostnaden är en kostnad för dig och ska därför ha ingående moms i din redovisning.

Logikostnad har en momssats på 12 % och jag gissar att ditt konsultarvode debiteras med 25 % moms.

 

//Carina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar. Det kändes som en konstig lösning som dom föreslog. Om jag får en faktura som jag kan dra moms från ska jag även då redovisa denna logikostnad i min deklaration? 

Får du en faktura som du kostnadsför i den enskilda firman så ska du inte särredovisa den i deklarationen. Du bokför den som en resekostnad på t ex 5800.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar!