Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

renovering av lokalen

Hej, 

Hur bör renovering och ombyggnation av hyrd lokal bokföras? 

Jag har bokat utgifterna på konto 1120 (förbättringsutgifter) är det rätt? Hur lång bör avskrivningstid vara? 

Renoveringen blev klar i maj i år, kan jag göra avskrivning för maj-dec 2019 ? 

MVH. 
5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Förbättringar av hyrda lokaler i annans fastighet bör skrivas av under den återstående löptiden av nuvarande hyresavtal.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

.....eftersom de förlorar sitt värde för hyresgästen om denne flyttar.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Så om jag fick lokalen i mars och renovering blev klar i maj kan jag göra avskrivning från och med mars?

Hyresavtal är på tre år med automatisk förlängning. Hur sätter jag avskrivningstid i det fallet då?

MVH. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det beror lite vad du bekostat och hur länge du tror att du blir kvar - kanske längre än 3 år - det nytt ytskikt, golv o väggar så märker du ju om det räcker längre än 3 år, du kan börja skriva av i mars

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

....,och så låter du tiden gå och ser hur det artar sig, du kan enkelt förlänga tiden under resans gång - lycka till
Mikael