Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fjäril
UTFORSKARE

ruta F

Är den redan erlagda ingående skatten beaktad och inkluderad i Mervärdesskattedeklarationen under ruta F? Eller drar Skatteverket av erlagd ingående skatt från resultatet av min deklaration?

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Den ingående momsen som visas i avsnitt F är den som du har bokfört från fakturor och kvitton under perioden. Den dras av från den utgående momsen på din försäljning och mellanskillnaden i ruta 49 (avsnitt G) ska du betala in till Skatteverket om du har mer moms på försäljning än moms du betalat på inköp.

Jag är inte säker på vad du menar med "redan erlagda" skatten men Momsdeklarationen har ingenting att göra med t ex F-skatt utan bara just moms. 

Tack så mycket. Det är nog mitt misstag att tänka. Jag menade "debiterad preliminärskatt" och trodde att jag kunde kvitta den mot den moms som skulle betalas.

AnnicaL
CHAMPION

Nej, det funkar inte så. Men har du betalat in mer till skattekontot än vad F-skatten är, så att du har ett överskott på skattekontot, kan du betala in mindre än momsdeklarationens slutbelopp. Skriv ut Betalningssammanställningen från Skatteverket efter att du har gjort momsdeklarationen så ser du exakt hur mycket du behöver betala in.