Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kevin_4
UTFORSKARE

sponsering

tänker att använda mitt företagsmedel att sponsra en idrottsförening som har risk att gå i konkurs. bidraget är 1600 kr som tänkt. syftet är att utöka mitt ftgs image och förhoppningsvis flera känner till och därefter utöka omsättningen. tycker ni att det är avdr.gill isf det inte är hur bokför jag? och får jag bidra föreningen?
tack
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Sponsring

Ett sätt för företag att sprida sitt eller sina produkters namn är att lämna ett ekonomiskt stöd till verksamheter eller personer. Företeelsen brukar benämnas sponsring och den som lämnar stödet sponsor. Sponsringen går huvudsakligen till idrottsrörelsen men även forsknings- och utvecklingsprojekt samt kulturevenemang kan sponsras.

För att sponsringen ska få dras av krävs att den utgör en driftkostnad i näringsverksamheten. Sponsorn måste erhålla något i motprestation som kan verka resultatfrämjande i näringsverksamheten. Här får sponsoravtalet stor betydelse för att se vilka motprestationer sponsorn erhållit. Motprestationerna marknadsvärderas och företaget får bara avdrag för värdet av motprestationerna.

Rena gåvor får inte dras av. Om sponsringen endast är avsedd att ge sponsorn förbättrad image eller goodwill är den att betrakta som gåva och därmed inte avdragsgill.


Ovan saxat från skatteverkets hemsida
Saknas motprestation från föreningen är det inte en avdragsgill kostnad

Mikael
Kevin_4
UTFORSKARE

tack för svaret!
jag förutsätter att kostnaden inte är avdragsgill. hur bokför jag?

mvh
Fd medlem
Inte tillämpbar

Debet 6992
Kredit 1930