Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

nick__4
MEDLEM

upptäckt fel i bokföring, hur gör jag med inkomstdeklarationen??

Hej,
Ska göra en inkomstdeklaration och upptäcker då ett fel i bokföringen som gör att skatten blir mindre än vad den är bokförd till. Hur funkar detta? Årsredovisningen är redan registrerad hos bolagsverket. Kan man i inkomstdeklarationen göra ändringar och därmed ändra skatten??  Måste man meddela bolagsverket om denna ändring, eller räcker det att göra ändringen och skriva till skatteverket att det skett en ändring. Om jag gör ändringen av skatt så måste jag ju också gå in på kontot skatteskuld och minska denna, men mot vilket kontot isåfall?
Tacksam för svar..
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det räcker i nuläget att lämna in en ändrad inkomstdeklaration.

Motsvarande rättelse gör du i bolagets efterkommande (nuvarande) räkenskapsår.

Bolagsverket skall inte underrättas.


I bokföringen rättar du felet genom att bokföra den sänkning av bolagets skatt som sker

Debet 2510
Kredit 8910

eftersom det var så ( fast spegelvänt ) du bokade upp den felaktiga skatteskulden i bokslutet.

Mikael


Hade gjort rättelsen nästa år.

Skatteverket har en förmåga att stämma av årsredovisningen med inlämnad deklaration.

Du kan också lämna med en förklaring i bilaga så undviker du ev. skattetillägg.
Fd medlem
Inte tillämpbar

För momskontroll samkör skatteverket omsättningen (intäkterna) i årsredovisning och inkomstdeklarationen regelmässigt.
De felet du upptäckt och beskrivit rättar du tryggt på det sätt som beskrivits ovan.

Mikael