Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

T_____
MEDLEM

uttag bil i enskild firma

Har en enskild firma och köpte en begagnad bil/ förmånsbil till företaget förra året, gjorde första avskrivning på bilen och betalde skatt på förmånsvärdet. Om jag nu i år vill själv privatäga bilen istället, kan jag bara betala tillbaka samma summan av avskrivningen till företaget som en intäkt utan moms på bokföringen? Eller hur ska man bokföra detta köp? (skriver jag av resten av värdet)? Använder idag Visma enskild firma. 

2 SVAR 2
T_____
MEDLEM

Har en enskild firma och köpte en begagnad bil/ förmånsbil till företaget förra året, gjorde första avskrivning på bilen och betalde skatt på förmånsvärdet. Om jag nu i år vill själv privatäga bilen istället, kan jag bara betalar tillbaka samma summan av avskrivningen till företaget som en intäkt utan moms på bokföringen? Eller hur ska man bokföra detta köp? 

Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

Tack för din fråga. Detta bör hanteras som uttag av inventarier, och man blir därmed uttagsbeskattad normalt sätt. Hur man hanterar det kan du läsa om här . Det du behöver tänka på är att du bör ta fram ett marknadsvärde på bilen då det är detta värde som man utgår efter på uttaget. Ingen moms skall hanteras om det är så att du inte hade avdragsrätt på momsen vid köpet. 

Ha det fint!

Josefine