Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Doktorn
MEDLEM

verifikationer ..

Hej

HAr nyligen startat ett aktiebolag, jag har för november deklarerat moms för första gången .  Då jag ( ännu) inte haft inkomster utan bara utgifter  så har jag nu fått in pengar på skattekontot och sedermera till företagets bankkonto. Jag har bokfört följande

verifikation1 (momsredovisning, )

2641.  kredit 400 kronor 

2650.  debit 400 kronor

verifikation 2 (moms nov , då pengarna dök upp p skattekontot  )

1630 (debet 400 kronor

2650.  ( kredit 400kronor

Trodde på något sätt att det var klart bokföringsmässigt men nu har pengarna automatiskt flyttats från skattekontot till företagets bankkonto och 2 notifieringar avseende ej bokförda händelser har dykt upp som varningar i evisma

den första är då en ej bokförd bankhändelse på mitt bankkonto men där det inte finns matchning men anges som 

1630 och uttaget belopp ( på skattekontot?) 400 kronor

samt den andra som anges till "utbetalning till ert skattekonto.." men där anges inga förslag alls..

Hur gör jag med detta??

skall jag skapa nya verifikationer , en som anger att flytt av pengar från skattekontot skedde och en till då de hamnade på bankkontot?, och hur beskriver jag isåfall det ?

Med vänlig hälsning,

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Om jag tolkar din fråga rätt så har du dels en insättning på 400 kr på ditt företagskonto och på sidan för skattekontot så har du en överföring på - 400 kr

När du betalar in pengar eller som i detta fallet får pengar utbetalda från skattekontot så skall du hantera det på följande sätt under kassa och bankhändelser från företagskontot.

1. Klicka på matcha ute till höger
2. Välj Överföring mellan egna bankkonton, Välj skattekontot och motsvarande händelse som finns på skattekontot. Se bild nedan.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim